Danskere vil ikke droppe TikTok

Segway laver klassisk scooter

(Foto: Segway)

I Danmark er Segway navnet fortsat mest kendt for sine karakteristiske to-hjul el-køretøjer, hvor rytteren står opret, når han eller hun cruiser gennem byerne.

Det var da også denne model, der slog Segway navnet fast overalt. Siden har den amerikanske fabrikant suppleret med bl.a. elektriske gocarts og løbehjul.

Seneste nye påfund er at gå efter de klassiske Piaggio Vespa scootere fra Italien, der har eksisteret i årtier. Som et udtryk for italiensk livsstil på niveau med Fiat, espresso kaffe og pasta med kødsovs.

Designet på Segways nye Ninebot E300SE er ikke til at tage fejl af. Det er en direkte kopi af Vespa eller for den sags skyld og Peugeots scootere.

(Foto: Segway)

Naturligvis kører Ninebot med en moderne elmotor på 7,8 kW og et drejnings-moment på 200 Nm. Det er pænt for så lille et køretøj.

Kræfterne afspejler sig i sporty præstationer som en accelleration fra 0 til 50 kilometer i timen på under tre sekunder. Topfarten er 105 km/t og kræver derfor, at brugeren har taget kørekort.

Den nye Segway kommer som standard med to 74 volt / 27 Ah Li-ion batterier, der giver en rækkevidde på 130 kilometer pr. opladning.

Man kan montere et tredje batteri som ekstra-udstyr, så rækkevidden oges til 195 kilometer.

(Foto: Segway)

I alle tilfælde er batterierne forsynet med et intelligent styresystem, der giver beskyttelse, øger sikkerheden og udvide batteriets levetid.

Segway scooteren er forsynet med affjedring for og bag, ligesom der er hydrauliske skivebremser med ABS på begge hjul.

Meget moderne er også funky LED-lys og et lille digitalt instrument-bræt med speedometer, batteri-status osv.

Navigation skal komme fra en smartphone, der monteres på styret. Samme Segway app indeholder tyveri-alarm og automatisk tænding, når scooterens ejer nærmer sig.

Endelig har Segway placeret et pænt stort bagagerum på 34 liter, der har plads til to hjelme. Den ligger under sadlen, hvor to kan sidde bagved hinanden.

Segways Ninebot scootere sælges allerede på det amerikanske, mens den nye E300SE model skal være udviklet til europæiske trafik-forhold.

Prisen i Europa og Danmark er endnu ikke offentliggjort, men ventes at ligge på omkring 4.000 euro eller ca. 30.000 kroner….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Danskere vil ikke droppe TikTok