Er det slut med 8K tv?

Danskere vil ikke droppe TikTok

(Foto: Collabstr / Unsplash)

TikTok forsøger at få afledt opmærksomheden lidt fra, at det sociale medie er tæt på at blive bandlyst forbudt i USA og Canada.

Også i Danmark er TikTok rendt ind i modvind, efter at bl.a. Dansk Erhverv har forbudt sine ansatte at have app’en liggende på deres mobil.

Det samme har EU-kommissionen, mens det danske folketing har nøjes med at anbefale sine medlemmer og ansatte at bruge TikTok.

I Danmark sker det efter en advarsel fra Center for Cybersikkerhed, der er et kontor under Forsvarets Efterretnings-Tjeneste (FET).

Overalt skyldes det frygt for, at det kinesisk-ejede TikTok kan udspionere sine brugere og sende vitale data til Beijing.

Novo Nordisk stopper ikke sine marketing-tiltag på TikTok, før der kommer et decideret forbud fra de danske myndigheders side. (Foto: Johan Wessman / News Øresund / Wikimedia)

TikToks nye modtræk er at begrænse den tid, som teenagere kan bruge på at se og vise sjove videoer i det populære sociale medie.

Fremover må brugere under 18 år maksimalt tilbringe 60 minutter om dagen på TikTok. Efter en time slår TikTok automatisk fra.

Den nye tidsgrænse kan dog let omgås:

Teenagerne skal blot indtaste en kode, der ”kræver, at der tager en aktiv beslutning om at udvide deres online tid”. Sådan beskriver TikTok selv sin nye funktion.

Fremover vil brugere under 18 også modtage en ugentlig notifikation med en oversigt over, hvor meget de har brugt TikTok i ugens løb.

Desuden vil unge, der bruger app’en i mere end 100 minutter dagligt, modtage en notifikation med en opfordring til at indstille en personlig tidsbegrænsning i TikTok.

POWER-kæden er vendt tilbage på TikTok efter et døgns pause. Kæden har over 220.000 følgere i det sociale medie. (Foto: POWER).

TikTok er også på vej med nye og strammere muligheder for, hvordan forældre kan kontrollere deres børns færden i det sociale medie. Det sker via TikToks “Family Pairing” funktion.

Forældre vil således kunne bestemme egne tidsbegrænsninger for deres børn, ligesom de kan se mere detaljerede oplysninger om teenagernes adfærd i TikTok.

Det er f.eks, hvor ofte de unge kobler sig på TikTok og, hvornår i døgnet de bruge det sociale medie mest. Forældre skal tillige kunne sætte grænser for, hvornår deres børn kan modtage notifikationer.

Derudover kan de lægge filtre ind, der forhindrer indlæg med bestemte emner og temaer i at dukke op i børnenes ”Til dig” feeds i TikTok.

De nye TikTok tiltag kommer sjovt nok samtidig med, at TikTok er inde i sit værste internationale stormvejr – og danske – stormvejr nogensinde.

Matas-kæden fortsætter som hidtil på TikTok. I hvert fald, indtil der kommer forbud for den danske detail-handel. (Foto: Wikimedia)

Langt fra alle danske TikTok brugere har dog tænkt sig at følge myndighedernes advarsel.

TikTok er nemlig blevet en stor magt-faktor i den danske reklame-branche – som alternativ til Instagram og Facebook.

Medicinalvare-giganten Novo Nordisk har været på TikTok siden december og vil – ifølge Berlingske Tidende – fortsætte, indtil der eventuelt kommer et decideret forbud fra myndighederne eller en besked fra koncernens it-specialister om, at TikTok er for farlig.

Heller ikke Danmarks næst-største kæde af elektronik-varehuse – POWER – vil droppe TikTok. Her har man 220.000 følgere i det sociale medie.

Tirsdag trykkede POWER på pauseknappen efter udmeldingen fra Dansk Erhverv, men tændte igen dagen efter:

Elgiganten har trykket pause-knappen på TikTok og stoppet sine aktiviteter her. (Foto: Elgiganten)

”Det er vigtigt at huske på, at hos POWER sælger vi vaskemaskiner, elkedler og lignende. Der er ikke noget i vores set-up eller organisation, som tilnærmelsesvis kunne have interesse for eventuelle fremmede kræfter med onde hensigter. Derfor tør vi godt hoppe tilbage på Tiktok og fortsætte som hidtil – men med et vågnet øje på en eventuel udvikling i sagen,” forklarer POWER-kædens adm. direktør siger Jesper Boysen.

Han gør samtidig opmærksom på, at kun ganske få af POWER’s ca. 1.000 medarbejdere er udstyret med firmatelefoner.

POWER’s værste konkurrent – Elgiganten – har stoppet sine TikTok aktiviteter indtil videre. De vil først blive genoptaget, når og hvis Center for Cybersikkerhed siger ok for det.

Helt modsat hos Matas, der qua sin produkt-udvalg og typiske målgruppe må være en af de helt store brugere af TikTok i Danmark:

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er det slut med 8K tv?