Ultimativt gear for racerfans

Metaverse vokser laaangsomt

(Foto: Meta Group)

Kun én af fem virksomheder forbereder sig på at deltage i fremtidens internet eller har allerede  købt sig plads i Metaverse.

Dermed går det langt fra så stærkt med nye former for bruger- og kunde-oplevelser, som Facebooks grundlægger og topchef Mark Zuckerberg havde drømt om.

Han har investeret milliard-beløb i Metaverse, der har savet en stor del af overskuddet i den ellers stor-tjenende Meta Group, Ud over Facebook omfatter den bl.a. Instagram, Whatsapp og Messenger.

Ifølge den nye ”Digital Trends 2023” analyse fra det store softwarehus Adobe vil 36 procent af de adspurgte virksomheder ikke kaste sig ud i Metaverse eksperimenter i år.

Fire af ti virksomheder indrømmer, at deres kunders digitale oplevelse ikke er god nok. (Foto; Adobe)

Tilsvarende siger 22 procent, at deres organisation først er ved at lære, hvad Metaverse er for en størrelse og, hvordan man kan markedsføre i det nye blandede univers af virtuelle og virkelige oplevelser.

De interviewede i Adobes undersøgelse er bestemt ikke de eneste, der er skeptisk over for Metaverse.

Nogle har sågar forladt Metaverse allerede, inden fremtidens internet overhovedet er begyndt at rulle.

Microsoft skal således have droppe Metaverse og vil i stedet satse alt på den opsigtsvækkende ChatGPT kunstige intelligens, som verdens største softwarehus har købt sig ind i.

Ifølge flere amerikanske medier har Microsoft lukket sin Industrial Metaverse gruppe kun få måneder, efter at den blev stiftet. Alle 100 ansatte er fyret.

(Infografik: Adobe)

Sidste efterår pralede Microsoft ellers med, at man havde fået giganter i stald som Coca-Cola, Unilever, General Motors eller ølgiganten Anheuser.Busch InBev i stald til fælles Metaverse projekter.

Den stik modsatte opfattelse af Metaverse har det kendte konsulenthus McKinsey.

Her mener man, at Metaverse har potentialet til at omsætte for mindst fem billioner dollars i 2030.

Mange virksomheder tøver i det hele taget med at sætte store digitale projekter i gang så kort tid efter Corona pandemien.

De vil hellere koncentrere sig om at få deres nuværende organisation på plads, så ikke mindst den digitale kundekontakt bliver bedre end i dag.

(Infografik: Adobe(

 

Hver femte eller 19 procent svarer således, at man stadig er under oplæring i at bruge BFT – Non Fungial Tokens – i deres marked. NFT’er er de digitale kunstværker, som kan hente store beløb hos samlere på online-auktioner.

Over halvdelen – 53 procent – siger direkte, at NFT og andre block-chain relaterede innovationer står på deres budget for 2023.

Nok så vigtigt er, at fire af ti virksomheder – 42 procent – indrømmer, at deres digitale kundekontakt ikke er god nok.

Den lever hverken op til kundernes behov og ønsker eller virksomhedernes egne forventninger. her

Adobe advarer om, at mange virksomheder her midt i en krisetid ikke har overskud eller kapacitet til at tænke langsigtet. I hvert fald ikke, når det gælder deres digitale fremtid….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ultimativt gear for racerfans