Hvor henter du dine nyheder?

Facebook skal koste penge

(Foto: Souvik Banerjee / Unsplash

De tider kan snart være forbi, hvor de sociale medier er gratis.

Fra den kommende uge vil Meta, der er selskabet bag bl.a. Facebook og instagram, nemlig teste en ny abonnements-service i Australien og New Zealand.

Bliver den nye ”Meta Verified” service en succes, skal den rulles ud i resten af verden.

Hvornår det sker, ved ingen, men nye Facebook og Instagram tiltag plejer at være undervejs i nogle måneder eller et halvt år, inden de lander i Danmark.

I Australien og New Zealannd skal man betale 15 dollars eller omkring 85 kroner om måneden, hvis man besøger Facebook og Instagram via sin webbrowser og ønsker Meta Verified status.

Bruger man Facebook og/eller Instagram app’erne på sin iPhone eller Android mobil, stiger prisen til 18 dollars eller ca. 105 kroner.

Køber man adgang til Meta Verified, vil tjenesten dække både Facebook og Instagram. Man skal altså ikke betale dobbelt, hvis man – som mange mennesker – bruger begge de populære sociae medier.

Også Instagram brugere vil få tilbudt det nye Verified abonnement, som skal skabe større sikkerhed på det sociale medie. (Foto: Maddi Bazzocco / Unsplash)

Ifølge Metas stifter og berømte topchef Mark Zuckerberg skal den nye Verified service sikre sine abonnenter en større grad af sikkerhed, når de bruger Facebook og Instagram.

Desuden placeres abonnenters profil højere oppe i søgninger på det sociale medie, ligesom abonnenten kan få hurtigere og mere direkte adgang til support.

Dertil kommer, at Verified abonnenter for 100 gratis stjerner. En slags digital valuta, som man kan anvende til egen markedsføring i de to sociale medier. Det kunne f.eks. være eksklusive stickers til brug i Stories og Reels indlæg.

Facebook og Instagram er blot de seneste sociale medier, der skal koste penge. Noget, som ellers var utænkeligt for bare 10 år siden.

Dengang hed det sig, at sociale medier altid skulle være gratis, fordi de finansieres via reklamer og annoncer.

Microsoft-ejede Linkedin var det første af de store sociale medier, der indførte bruger-betaling. Her giver abonnementet bl.a. adgang til flere ekstra services og mulighed for at se, hvem der har besøgt ens profil.

Siden har Snapchat med succes indført et abonnement, der giver ekstra features. Desuden skal TikTok overveje noget lignende.

Den nye Meta Verified kan godt minde om Twitters Blue abonnement. (Foto: Alexander Shatov / Unsplash)

Hos TikTok vil det dog ikke være selve det sociale medie, der scorer de ekstra penge. I stedet skal særligt populære indholds-leverandører og influencere have lov til at tage en dollar for hvert kig på deres videoer.¨

Metas nye Verified minder til gengæld meget om det Blue abonnement, som konkurrenten Twitter har introduceret.

Begge steder skal abonnementer sikre – kald det bare verificere – at ejeren af den profil eller side, man gerne vil besøge er den, vedkommende giver sig ud for at være.

I de senere år har falske profiler været et stigende problem I de sociale medier, hvor de har været brugt til både politisk propaganda og til at trække penge ud ad lommerne på naive bruger.

Rent visuelt skal man kunne genkende de verificerede og betalte abonnenter på en blå mærkat på deres side.

Meta lover, at ikke alle kan blive Verified abonnenter. De vil blive dobbelt-tjekket, så risikoen for falske profiler bliver nærmest udryddet.

Således skal interessenter levere en myndigheds-godkendt identifikation som f.eks. pas, hvor navn og foto på stemmer overens med indholdet af profilen på Facebook eller Instagram.

Bagefter vil man ikke frit kunne ændre profilnavn, sit private brugernavn, foto eller fødselsdato, skal man igennem hele godkendelses-proceduren igen,

På den måde vil Meta øge sikkerheden. Det samme gælder i et krav, at man skal være mindst 18 år og dokumentere det for at blive Verified abonnent….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvor henter du dine nyheder?