Samsung spiller på det sikre

To mia. er på Facebook hver dag

(Foto: Nghia Nguyen / Unsplash)

Med næsten 20 år på bagen er Facebook ved at være en gammel herre – eller er det en dame?

Alligevel lykkes det fortsat Facebook at vokse. Helt imod den generelle opfattelse, at ”Fjæset” er på vej ytt og kun benyttes af gamle mennesker.

I Danmark er Facebook fortsat det ubestridt største sociale medie. Over 60 procent af os har en Facebook konto.

Det er langt flere end i nogen af konkurrenterne, hvor den største faktisk også er ejet af Facebook – nemlig Instagram.

Også internationalt vokser Facebook. Blot ikke i indtjening. Overskuddet i Meta Group, der ejer Facebook, blev således halveret i det seneste kvartal.

WhatsApp er i dag verdens største sociale medie med over to milliarder daglige brugere. (Foto: Dima Solomin)

Til gengæld kan Facebook glæde sig over for første gang at have passeret to milliarder aktive brugere om dagen.

De kaldes også for DAU – Daily Active Users – og er et mere realistisk bud på et medies brugere end MAU – månedlige brugere – som er mere udbredt til sammenligninger af sociale medier.

Når man kun kigger ind i f.eks. Facebook en gang om måneden i snit, kan man vel svært kaldes aktiv.

Never mind. Meta kunne natten til i dag fortælle, at Facebook voksede med 16 millioner aktive brugere i oktober, november og december.

Til gengæld er Facebook ikke længere verdens største medie – målt i daglige brugere. Det er søster-selskabet WhatsApp, der passerede de to milliarder daglige brugere i tredje kvartal sidste år.

Meta gruppen omkring Facebook har i 2022 investeret næsten 100 milliarder kroner i fremtids-projekter som Metaverse, Virtual Reality og Augmented Reality. (Foto: Getty Images / Unsplash+)

Også Metas tredje store sociale medie – Instagram – har nu over to milliarder abonnenter. Her er der dog tale om månedlige brugere. Ikke folk, som kigger forbi hver eneste dag.

Hvorfor Meta blander de to målemetoder, kan man undre sig over. Det skaber kun forvirring. I hvert fald må vi formode, at Instagram er et stort skridt fra at nå to milliarder om dagen.

Metas omsætning, der mestendels kommer fra reklame-indtægter, faldt sidste år efter en periode med rekorder under Corona pandemien.

Alene i fjerde kvartal havde Meta en nedgang i overskuddet på 55 procent, fortæller nyhedsbureauet Reuters. Bundlinien viste herefter et overskud på 4,65 milliarder dollars eller ca. 31,5 mia. kroner.

Metas reaktion på sidste års nedtur har været at fyre 11.000 ansatte.Flere nedskæringer kan sagtens komme på tale, for Metas topledelse omkring Facebook-stifteren Mark Zuckerberg har udnævnt 2023 til at være ”effektivitetens år”.

Overskuddet i Meta Group med Facebook styrtdykkede med 55 procent i fjerde kvartal af 2022. (Foto: Dima Solomin / Unsplash)

”Vi skal være mere pro-aktive og skære projekter bort, der ikke præsterer som forventet, eller ikke er vigtige for vores forretning,” forklarede Mark Zuckerberg i nat dansk tid i en samtale med amerikanske analytikere.

Zuckerberg understregede dog samtidig, at Meta fortsat skal satse kraftigt på kunstig intelligens (AI) og fremtidens internet – Metaverse.

Sidstnævnte har Meta ellers postet enorme milliard-summer i udviklingen af, uden at Metaverse har givet andet end en masse omtale. Ikke en krone i indtægter.

I fjerde kvartal gav Metas Reality Labs division nemlig et underskud på 4,3 milliard dollars. Den huser alle projekter i Metaverse, Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR).

I hele 2022 tabte Reality Labs næsten 14 milliarder dollars eller ca. 97 mia.kroner. Meta kalder det en investering i fremtiden….

 

 

.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung spiller på det sikre