Coca-Cola får egen mobil

Nye medier har overhalet de gamle

(Foto: Cottonbro Studio)

Selvom hver dansker – ligesom i de foregående år – tilbringer godt syv timer om dagen på at lytte, læse eller se medier, er der sket en vigtig i ændring i vores adfærd.

I 2022 var det nemlig første gang i Danmarks-historien, hvor vi brugte mere tid på de såkaldt nye medier som internet og streaming end på de traditionelle med flow-tv, FM-radio, trykte aviser og blade.

Udviklingen er slet ikke overraskende. Den har bevæget sig i retning af det digitale i adskillige år. Alligevel føles det, som om noget er anderledes og forandret.

Det siger medieforskere fra DR, der netop har offentliggjort rapporten ”Medieudviklingen 2022.” Den får DR lavet hvert år for at følge trenden i danskernes brug af elektroniske medier.

Levende billeder tegner sig for godt halvdelen af danskernes tidsforbrug, men streaming har nu overhalet traditionelt flow-tv.

En af de medietyper, som er i stærk fremgang hos danskerne, er podcasts. (Foto: Soundtrap / Unsplash)

Danskerens sening af de ”gamle” tv-kanaler faldt med yderligere 10 minutter i 2022. Dermed er der barberet halvandet time af de daglige tv-forbrug i de seneste 10 år.

I gennemsnit ser en dansker i dag streaming-tv i 112 minutter i døgnet. De traditionelle tv-kanaler må nøjes med 103 minutters opmærksomhed.

Forskellene er store mellem aldersgrupperne. De modne voksne og ældre ser klart mest tv i klassisk udgave, men også hos dem er streaming et stigende fænomen.

Podcasts er en af de store vindere i popularitet. I 2022 lyttede 32 procent af den danske befolkning til podcasts hver uge. Det er tre procent flere end under Corona pandemien i 2021.

De tre mest downloadede og streamede podcast-serier i Danmark er ”Genstart”, ”Mørkeland” og podcasten fra ”Sara og Monopolet.”

Traditionel radiolytning er på retur i Danmark. (Foto: Eric Nopanen / Unsplash)

Brugen af sociale medier ligger stabilt hos danskerne, men der er sket forskydninger i favoritterne. Præcist, som vi også ser det på globalt plan.

Facebook og Twitter taber terræn, mens vinderne er TikTok og YouTube. Det gælder især hos de unge danskere mellem 15 og 24 år, hvor TikTok efterhånden bruges af 47 procent.

Det omdiskuterede sociale medie fra Kina er dermed kommet meget tæt på YouTube, der eller står vildt stærkt hos de unge – fortæller DR’s medieforskere.

Overordnet set ligger Facebook dog stadig klart foran alle andre med 65 procent af danskerne som medlemmer. Twitter, som især mange offentlige myndigheder bruger som formidlings-kanal har kun otte procent.

Den aktuelle hitliste over sociale medier, som danskerne på tværs af alle aldersgrupper benytter mest, er Facebook, Facebook Messenger, Instagram, YouTube og Snapchat. I nævnte rækkefølge.

Under Corona og efterfølgende under Ukraine-krigen føler mange danskere, at de er blevet overfodret med nyheder. Resultatet er, at især de unge slukker for “news”. (Foto: BestGraphics / Pixabay)

Helt anderledes går det for danskernes radiolytning. Den har været støt faldende siden 1990’erne, men sidste år skete et hørbart dyk på 10 minutter om dagen.

Fra 102 til 92 minutter om dagen, og det er især DR’s public service radiokanaler, der mistede lyttere i 2022.

Alligevel er radio fortsat en af de medietyper, der når bredest ud i befolkningen: 89 procent af danskerne hører radio i løbet af en uge – med DR’s P4 som den mest populære med 2,9 millioner lyttere.

Til sidst en lidt interessant krølle på medie-udviklingen: Danskerne er tilsyneladende blevet trætte af at høre, se og lytte nyheder hele tiden. De blev mætte af den massive nyhedsdækning under Corona.

Ifølge tal fra den seneste Reuters Institute Digital News Report slukker 20 procent af danskerne i dag ofte eller ind imellem for nyhederne. I 2019 var det kun 15 procent.
Det er især unge danskere, der er holdt op med at opsøge nyheder aktivt….

1 kommentar

  • You actually make it appear really easy together with your presentation but I
    to find this matter to be actually one thing which I think
    I’d never understand. It kind of feels too complex and very large for me.
    I’m having a look ahead in your next publish,
    I will attempt to get the dangle of it!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Coca-Cola får egen mobil