Cyber-kriminalitet vokser vildt

Bliver elbiler snart forbudt?

(Foto: Kindel Media / Pexels) 

Elbiler har været stærkt opreklameret i de seneste par år, fordi de i hvert fald teoretisk er mere klimarigtige og mindre forurenende end biler på benzin eller diesel.

De voldsomt stigende energi- og strøm-priser har imidlertid vendt det hele på hovedet. I dag er det dyrere at køre bil på el end på fossile brændstoffer.

Dertil kommer, at elbiler typisk er noget dyrere i indkøb end de tilsvarende modeller på benzin eller diesel.

Med fortsat stigende elpriser og en truende mangel på strøm har bare forværret situationen for elbiler.

Det mærkes mest udtalt i Schweiz, hvor regeringen overvejer at indføre hele eller delvise forbud mod at køre i elbil. De bruger simpelthen for meget strøm, som Schweiz har for lidt af.

Problemet for alpe-republikken er, at den importerer det meste af sin strøm fra bl.a. Frankrig og Tyskland.

Afhængigheden af udenlandsk energi er særligt stor her i vinterhalvåret, hvor Schweiz’ egne vand-kraftværker leverer mindre strøm end om sommeren.

For at spare på strømmen må schweizerne kun vaske tøj ved maksimalt 40 grader. (Foto: Pexels / Pixabay)

Da Schweiz ikke er medlem af EU og derfor ikke er omfattet af EU-landenes gensidige hjælpe-ordninger, risikerer schweizerne at få slukket for stikkontakterne. Lidt på samme måde, som tyskerne har oplevet med de tomme gashaner fra Rusland.

Schweizerne frygter den totale black-out og tager derfor sine forholdsregler allerede nu. Alle indbyggere skal spare på strømmen – og meget mere radikalt end i Danmark.

Skulle det gå galt, vil elbilerne være de første, det går ud over. Alt efter situationen vil Schweiz indføre kørsels-forbud for dem.

Kun korte ture til og fra arbejde, lægebesøg, møder med offentlige kontorer samt kirkelige handlinger som gudstjenester, begravelser, barnedåb og bryllupper vil fortsat være mulige at køre til i elbil.

Schweizernes drastige begrænsninger har naturligvis skabt en vis uro hos naboerne i Tyskland, der har en kæmpestor bil-industri, som lige nu satser kraftigt på netop elektriske køretøjer.

Den tyske brancheforening for bilfabrikanterne – VDA – har da også straks været ude med en beroligende udtalelse:

”Ingen kunder skal være nervøse for, at de må lade elbilen stå denne vinter. Vi afviser den schweiziske vej.”

Schweizerne vil spare strøm. Derfor er der udsigt til, at reklameskilte skal slukkes og gadebelysningen reduceres. (Foto: Achim Scholty / Pixabay)

Tyskerne er i det hele taget begyndt at købe færre elbiler på grund af de høje strømpriser. Et delvist kørselsforbud vil få salget af elbiler til at falde fuldstændigt sammen.ys

I øjeblikket er hver fjerde nykøbte personbil – 27,4 procent – en elbil i Tyskland. Bilfabrikanterne frygter nu, at den vil blive halveret til 14 procent i 2023.

Tyske branche-prognoser taler om, at der kun vil blive solgt 362.000 nye elbiler i Tyskland i 2024, hvis ikke situationen bliver meget bedre snart. I år ventes salget at være dobbelt så stort, nemlig 720.000 elbiler.

Den nye schweiziske ”forordning til begrænsning af og forbud mod brug af elektrisk energi arbejder med fire trin:

I den første, som allerede er trådt i kraft, skal bl.a. belysningen på pi-pladser og i p-huse slukkes uden for åbningstiderne. Kun nødbelysning er tilladt.

I andet trin må skal varmen i lagre og fabrikker skrues ned til maksimalt 18 grader Celsius, alle reklame-skilte slukkes, og det varme vand i offentlige toiletter lukkes.

Desuden må schweizerne kun vaske tøj ved maksimalt 40 grader. Køleskabene må ikke indstilles til under seks grader, og streaming tjenester skal reducere deres tv-billeder fra HD til SD.

Hvis strømmen bliver knap i Schweiz, vil de populære skisport-steder blive lukket. (Foto: David Guerrero / Pexels)

I tredje trin begynder det at gå ud over de 110.000 el- og hybrid-biler, der kører rundt på schweiziske gader og veje. De må ikke længere lade bilernes batterier op.

I samme trin tre skal hastigheden på motorveje begrænses til 100 kilometer i timen, ligesom al gadebelysning skal slukkes på bestemte dage og tidspunkter.

I trin fire kommer så lukning af f.eks. rulletrapper, biograder og sports-arrangementer. Desuden bliver det forbudt at holde skisportsteder åbne.

Hjælper det alligevel ikke på strømforbruget i Schweiz, kan det ende med, at landet lukker for elektriciteten på skift i de forskellige regioner af landet.

Kun vigtige funktioner som f.eks. udryknings-køretøjer samt transport til og fra vigtige samfunds-funktioner som energi- og vandforsyning er undtaget.

I Danmark var politikerne i en kort periode ude med trusler om strøm-nedlukninger, men de ser ud til at være gemt i skuffen igen.

Men har danskerne måske en så drastisk aktionsplan klar som schweizerne, hvis leveringen af strøm skulle svigte….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Cyber-kriminalitet vokser vildt