Sådan gik Black Friday 2022
Ugerne før årets Black Friday var præget af usikkerhed i den danske detail-handel.
Udadtil demonstrerede de store butikskæder optimisme, men indadtil turde færreste spå om, hvordan årets første store udsalg midt i en periode af økonomi-krise, stigende priser og en galopperende inflation mon ville gå.
Usikkerheden blev dog hurtigt blæst bort. Allerede tidligt på ugen – for Black Friday var nu forvandlet til Black Week – stod det klart, at danske forbrugere havde sparet op og sad klar med Dankortet til at klikke de gode tilbud hjem.
Alligevel viste danskerne nye takter i forhold til tidligere. De købte ikke bare, fordi prisen så god ud.
I stedet tjekkede mange af os grundigt på nettet og sammenlignede, hvor billige varerne nu i virkeligheden var.
Det kunne man tydeligt mærke hos Danmarks største pris-sammenlignings-portal. PriceRunner havde således 25 procent flere besøg end i rekordåret 2021.
I natten før selve Black Friday gik det for alvor løs: I minutterne lige inden midnat til til fredag og i minutterne lige efter peakede trafikken med 120 procent flere besøgende.
Efterfølgende kan PriceRunner konstatere, at de fleste Black Week rabatter lå på mellem 20 og 25 procent. Det er lidt lavere end i 2021.
Til gengæld var der mange flere varer på udsalg. Hele 18 procent af de 35.000 produkter, som PriceRunner holder øje med, var sendt på tilbud.
De største rabatter kunne man finde på hårde hvidevarer, tøj, sko, bøger og elektronik.
Den store ubekendte faktor er så nu, hvordan årets rekord-store Black Friday tilbudsjagt vil påvirke selve julehandelen og det efterfølgende januar-udsalg.
Her er de ti mest søgte kategorier af varer hos PriceRunner på selve Black Fridag den 25. november mellem kl. 06:00 og 11:00:
- Legetøj
- Hoved- og øretelefoner
- Tøj og beklædning
- Wearables som f.eks. smarte ure
- Køkken-tilbehør
- Mobiltelefoner
- Sko
- Tv-apparater
- Belysning
- Parfume og kosmetik
Ingen kommentarer endnu