Honor folder sig ud

Vi er nervøse for pakke-svindel

(Foto: Un-perfect / Pixabay)

Black Week er indledt. Black Friday er i overmorgen, og Cyber Monday føler et par dage efter.

I hele denne periode vil ti-tusinder af danskere have hevet kreditkortet og placeret sig foran pc, tablet eller mobiltelefon for at finde de bedste og billigste tilbud online.

Erfaringerne fra de senere års feber-udsalg har dog ikke alle været lige gode.

Næsten halvdelen sidder med en fornemmelse i maven, at de er blevet snydt. Problemet er den udbredte pakkesvindel, mens hver fjerde har oplevet leverance-problemer i forbindelse med Black Friday.

Der er god grund til at være forsigtig, når man går på Black Friday udsalg online. Især, hvis webshoppen er udenlandsk, eller man ikke kender internet butikken i forvejen. (Foto: Mediamodifier / Pixabay)

24 procent har således prøvet, at den bestilte vare aldrig kom frem. 20 procent måtte sidde i over 30 dage, før udsalgsvarerne nåede frem til dem.

De er heller ikke et enkelt-stående problem. Rigtigt mange har oplevet dem flere gange. te

Det viser en ny undersøgelse af danskernes erfaringer med nethandel og online svindel, som teleselskabet Telenor har gennemført.

”Det er alarmerende, at pakkesvindel er blevet så udbredt. Derfor risikerer mange af de danskere, som deltager i den helt store tilbudsjagt i disse dage, at stå uden bestilte varer eller gaver tul under juletræet,” siger Christian Hoffmann. Han er direktør for privatmarkedet i Telenor.

(Illustration: Telenor)

”Selvom de fleste af os er rutinerede digitale forbrugere, indikerer tallene, at det er vigtigt, at vi ikke sænker paraderne for meget. Tværtimod skal vi være forsigtige og tage de nødvendige forholdsregler, når vi handler online. Især i denne udsalgstid,” fortsætter han.

De gentagende problemer med varer købt online har for mange sat sig som en generel bekymring for at bruge kreditkortet digitalt.

I undersøgelsen svarer 57 proent af danskerne, at de er nervøse for at handle på nettet. Det gælder særligt for udenlandske webshops.

Når først uheldet er ude, viser analysen, at ofrene ofte står tilbage uden hjælp:

(Illustration: Telenor)

I langt de fleste af tilfældene med problemer med pakkens kvalitet eller levering må danske forbrugere selv forsøge at løse problemerne sammen med den webshop, som de føler sig snydt af.

Sidste år lancerede Telenor sin ”Onlinekøb” service. Den sikrer alle teleselskabets mobilkunder mod snyd, når de handler på nettet. Hos Telenor dækker servicen køb af fysiske varer i en webshop, der leverer i Danmark.

Dækningen træder i kraft, hvis brugeren af mobil-abonnementet enten ikke modtager varen, modtager en forkert eller mangelfuld vare, eller hvis varen er mere end 90 dage forsinket.

Onlinekøb er en del af NetSikker, som er inkluderet i alle Telenors mobil-abonnementer til privatmarkedet . Netsikker hjælper brugeren af abonnementet i forskellige typer af sager, der omhandler både digitale krænkelser og onlinesvindel.

(Illustration: Telenor)

Til sidst har Telenor også fem gode råd, man altid skal huske, når man shopper på nettet. Ikke kun i forbindelse med Black Friday:

Vær altid skeptisk og forsigtig, når du besøger webshops, du ikke kender.

  • Tjek, at den tilbuds-mail, du har modtaget, ikke er et forsøg på phishing. Kontrollér ikke mindst mailens afsender. Hvis den ikke er identisk med webshoppen, skal du ikke svare på den.
  • Pas på sms og emails fra fragt- og leverings-firmaer.
  • Betal med dit kreditkort eller Dankort – ikke via MobilePay
  • Få alting på skrift og print, når du har kontakt med en webshop

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Honor folder sig ud