Vi er allerede trætte af MitID

Print din egen elbil

(Foto: UILA)

3D-printere er efterhånden udbredte i mange industrier, og de findes også i mindre udgaver til hjemmebrug.

Samtidig køber flere og flere mennesker køber elbiler fremfor de traditionelle køretøjer med benzin- eller diesel-motor.

Hvorfor så ikke kombinere de to trends, så man får helt nye muligheder for at skræddersy sin egen elbil. Lange ventetider på at få leveret sit køretøj som i dag behøver heller ikke være normalen længere.

(Foto: UILA)

I Berlin skal denne sjove blanding af en lastcykel med elmotor og en lille elektrisk bybil snart være en realitet på den tyske hovedstads gader og veje.

Køretøjet, der er døbt UILA, er udviklet af den lille berlinske upstart virksomhed nFrontier. Den bruger en Stratasys F770 3D-printer til industri-formål.

Råmaterialerne er pudderbaseret SAF og P3 foto-polymer, der kan producere en elbil langt billigere end traditionelle fabrikker.

Instrument- og betjenings-panelet har man selv med i lommen eller tasken. En smartphone eller en lille tablet anbringes midt i rattet. (Foto: UILA)

Den tyske elbil i miniformat måler 2,3 meter I længden og bare 0,9 meter i bredden. Højden er 1,7 meter, og hele herligheden vejer beskedne 70 kilo. Indendørs er der plads til to passagerer, der sidder bag ved hinanden.

UILA er bygget op omkring et rør-chassis af aluminium. Karosseri-delene er 3D-printet og kan vælges i både farve og overflade ved hjælp af en web-baseret konfigurator.

Topfarten er begrænset til 25 kilometer i timen, så elbilen må bruges uden kørekort i Tyskland og køre på f.eks. cykelstier. Parkering må være en leg med så lille en bybil.

(Foto: UILA)

Elmotoren sidder ved baghjulene og batteriet på 1.200 kW under gulvet. Det giver en rækkevidde på mellem 60 og 70 kilometer.

Hvis man er ved at løbe tør, kan man bruge pedaler og rugbrøds-kræfter til at lade batteriet op, mens man kører. Det giver samtidig den fordel, at bilisten kan få sig lidt motion.

UILA kører på fire 20-tommers hjul med letmetal-fælge. Elbilen bremses ned af hydrauliske skivebremser ved hvert hjul.

Indendørs er der både varme- og manuelt klima-anlæg. Betjeningen foregår via ejerens smartphone, som også sørger for trådløs musik via indbyggede højttalere.

UILA skal kunne køre delvist autonomt og f.eks. parkere sig selv i bås eller langs fortov.

Mere avanceret skal brugeren kunne hidkalde elbilen via en app på mobilen. Så vil UILA selv køre ud af garage eller båsen i p-kælderen og hen til ejeren foran hoveddøren.

For den sags skyld skal man også kunne få elbilen til at følge i hælene på sig selv som en elektronisk robot-hund.

nFrontier regner med, at UILA kan gå i produktion fra 2024. Prisen skal ligge markant under 10.000 euro eller 75.000 kroner….

(Foto: UILA)

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi er allerede trætte af MitID