LG laver usynlige bilhøjttalere

Vi er allerede trætte af MitID

 

(Foto: Digitaliseringsstyrelsen)

Lige siden sin lancering for godt et år siden, har MitID befundet sig under en uheldig stjerne.

Først blev afløseren for NemID voldsomt forsinket. Så indeholdt den ustandseligt fejl og mangler, så kommunernes Borgerservice mange steder stod med måneder lange ventetid på hjælp med installationen.

Og nu senest i oktober, hvor MitID er blevet tvunget igennem, efterlades mange ældre mennesker uden mobiltelefon i et vakuum, hvor de er udelukket fra at gå online til deres bank.

De mange genvordigheder med det nye milliard-kroner dyre identifikations-system, afspejler sig nu i en rundspørge, som den store konsulent-virksomhed Rambøll har foretaget blandt 1.000 danskere sammen med branche-organisationen Dansk IT.

Hver fjerde dansker eller 26 procent mener, således at MitID er en dårlig løsning. 46 procent kan ikke finde ud af at bruge MitID, mens 31 procent svarer, at de ikke har en smartphone, der fungerer med MitID.

MitID skal bl.a. afløse dette velkendte kodekort til NemID, som myndighederne ikke længere synes er sikker nok. (Foto: Colourbox)

Det er et alvorligt problem, mener Asger Højen Danielsen fra Rambøll Management Consulting.

Han er ekspert i offentlig digitalisering og har erfaringer med flere store projekter, hvor danske myndigheder har indført nye digitale systemer til kundeservice:

”Udrulningen af MitID kom dårligt fra start. Selvom alle danskere efter planen skulle være på MitID ved udgangen af oktober, mangler stadig mellem 300.000 og 500.000 borgere stadig at få nationens nye digitale adgangskort.”

Og han fortsætter:

”Hvad værre er, at en ganske stor gruppe, som har taget MitID i brug, synes dårligt om app’en. Det er yderst uheldigt for et så centralt element af det digitale Danmark, som kan og skal være tilgængelig for alle danskere over 13 år.”

Rambøll og Dansk IT vurderer i deres nye rapport «IT i praksis 2022-23», at MitID’s fiasko især skyldes mangelfulde tests af system og app, inden de blev åbner for de store publikum.

I oktober i år åbnede MitID for Erhverv omsider. (Foto: Digitaliseringsstyrelsen)

 

Forløbet i MitID burde få danske myndigheder til at se nærmere på, hvordan man tester og ruller nye digitale værktøjer. Det gælder også kommunikationen omkring dem.

To af tre danskere – 65 procent – synes ellers, at kommunikationen mellem dem og myndighederne godt kunne gå hurtigere, når det drejer sig om digitaliseringen af den offentlige sektor.

Hvis borgerne fortsat skal være så positive og ønske mere digital kommunikation, kræver det imidlertid, at bruger-oplevelsen gøres markant bedre, end den har været under udrulning af MitID.

Tilsyneladende har Digitaliseringsstyrelsen svigtet netop på dét punkt: App og system er ikke testet grundigt nok på et tilstrækkelig bredt nok hos de publkum, der efterfølgende skal bruge dem:

”Det afsløres bl.a. af, at det er mange af de samme fejl og problemer, som borgerne står med. Når så mange har samme oplevelser, burde udfordringerne vise sig tydeligt, hvis brugertesten havde været god nok,” siger Søren Skaarup. Han er forsker og ekspert i offentlig IT på ITU.

En af de tilsyneladende undervurderede udfordringer ved MitID er, at løsningen er rent app-baseret. Det betyder, at brugerne skal have en moderne smartphone.

Virkeligheden har så vist, at mange borgere slet ikke har en smartphone eller ikke har lyst til at købe og bruge en.

Danskerne har fået en skeptisk og nærmest negativ holdning til MitID. (Infografik: IT i praksis 2022/23.

Ifølge den magtfulde Ældresagen organisation er det især pensionister, som holder sig tilbage. De er ofte bange for al den nye teknologi.

De skal ganske vist kunne bruge en traditionel kodeviser som alternativ til app’en, men den løsning fungerer ikke i forhold til alle netbanker føkere r om nogle måneder.

Overgangen fra NemID til MitID sker for at øge sikkerheden og dermed beskytte borgernes data og personlige oplysninger bedre.

Med andre ord er MitID skabt for borgernes skyld. Den oplevelse har en stor gruppe danskere bestemt ikke.

Det er ikke godt, mener Ejvind Jørgensen. Han er formand for udvalget for it i den offentlige sektor hos branche-organisationen Dansk IT:

”Danmark vil gerne anses for at være et af de lande i verden, der er bedst til offentlig digitalisering. Sådan en position forpligter,” siger han.

”Udrulningen af MitID har ikke været tilfredsstillende set fra et borger-perspektiv. Alt for mange har følt sig hægtet af undervejs. MitID er en samfunds-kritisk løsning og et fundament for Danmarjs digitalisering,” slutter Ejvind Jørgensen….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

LG laver usynlige bilhøjttalere