Flere reklamer i din iPhone

Elgiganten: Sådan bliver Black Friday i år

(Foto: Karolina Grabowska / Pexels)

(Opdateret) Inden længe vil vi se det igen. Danskere står i kø foran forretningerne for at sikre sig de billigste tilbud på alt fra nye tv til det seneste vintertøj.

Andre bliver hjemme for at købe varerne online, men også her kan der være ventetider og undertiden nedbrud, når alt for mange vil ind i samme webshop på samme tid.

Men bliver Black Friday nu lige så stor og vild som i de seneste par år? Holder danskerne ikke igen med at bruge penge, når næsten alt er blevet dyrere – dagligvarer, brændstof, strøm, varme osv?

Leifshows har spurgt hos en af landets mest travle virksomheder i de kommende dage og uger. Det er Elgiganten, der er Danmarks største kæde af elektronik-varehuse.

Her er administrerende direktør Peder Stedal ikke blandt dem, der tror, at Black Friday, Black Week og julehandelen bliver negativt påvirket af inflation og depression hos forbrugerne. Snarere tværtimod.

Dette års Black Friday bliver en mindst lige så god forretning som sidste år. Trods inflation og højere energipriser, vurderer Elgigantens danske topchef Peder Stedal. (Foto: Elgiganten)

Black Friday og Black Week kan nemlig blive lige så store som sidste år og endda måske større. De er nemlig  en rigtig god mulighed for forbrugerne til at gå længere på literen – ikke mindst med en  en økonomi, der er presset som nu – siger Stedal.

Han tilføjer, at julegaver historisk set er vigtige for danskerne. Derfor er mulighederne gode for, at der også ligger gaver under juletræet den 24. december.

I dette interview løfter Peder Stedal samtidig sløret for dette udsalgs formentlig største hits og kigger på, om danskere, nordmænd og svenskere shopper forskelligt på Black Friday:

Bliver varerne dyrere eller billigere i årets black Friday, når man sammenligner med 2021?

”Der vil igen være mange rabatter at hente, og priserne i tilbuddene vil nok ligge nogenlunde på samme niveau som sidste år. Små prrisstigninger kan dog næppe undgås helt. De ses jo overalt i samfundet, hos fabrikanter, leverandører og mellemled.”

Elgiganten er ved at udvikle sig til et mini-amazon, fortæller Peder Stedal. (Foto: Elgiganten)

Kommer vi til at mangle bestemte produktgrupper ligesom sidste år, hvor der f.eks. var svært at få fat på smartphones og bestemte tv- eller hvidevare-modeller?

Det tror jeg ikke vil ske igen i år. Måske lige bortset fra vinkøleskabe. De kan fortsat ikke få de elektroniske chips, de har brug for.

Til gengæld tror jeg ikke på, at vi kommer til at mangle smartphones. Vi har købt stort ind til Skandinavien, inden Corona nu igen har lukket fabrikker ude i Kina.”

Har Black Friday efterhånden smadret den traditionelle julehandel?

Egentlig ikke. Jeg tror, at folk efterhånden har delt de to indkøbs-perioder op. På Black Friday købes de store ting som nye tv-skærme, køleskabe, vaskemaskiner og dyre computere. Til jul køber man så de mindre ting som nye øretelefoner, shavere, kaffemaskiner, computermus og måske smarte ure.

I øvrigt kan vi se, at mange danskere har flere øretelefoner – en til sport, en til dagligdag og en til dem ekstra gode lyd hjemme i stuen. Nogle har også både store hovedtelefoner og små øretelefoner.”

Så tom vil man helt sikkert ikke opleve hovedindgangene til varehuse i forbindelse med Black Friday og i juledagene. (Foto: Elgiganten)

Hvad bliver de store hits i år?

De fleste danskere vil nok købe de velkendte ting – nye tv, nye laptops, nye telefoner og nye hvidevarer. Gaming udstyr bliver igen en af de helt store sællerter – spillekonsoller, hurtige skærme osv.

Jeg tror ikke, vi vil løbe ind i de store overraskelser. Men skulle der være et for mange uventet hit, kan det meget vel være airfryers. Mange vil gerne spare på strømmen, og ved at bruge en handy airfryer behøver man ikke at tænde en stor og elslugende ovn.”

Amazon har netop meddelt, at man ikke vil åbne en handelsplads i Danmark. Danskerne må fortsat købe ind hos Amazon i Tyskland eller Sverige. Er det noget, der kan påvirke Elgiganten?

”Amazon har været der hele tiden, og tusinder af danskere køber ind dér. Amazons udmelding vil ikke gøre nogen forskel hos os. Vi sælger forskellige ting til danskerne.

Alligevel kan man vel godt kalde os en miniudgave af Amazon. Vi sælger nemlig ikke kun vores egne ting på vores hjemmeside. Ligesom hos Amazon kan andre også leje sig ind på Elgiganten.dk via vores Marketplace løsning.

Desuden udvider vi hele tiden vores sortiment med nye områder. Køkkener kender de fleste, men hvor mange er klar over, at Elgiganten også sælger masser af elcykler online?”

Små Airfryers kan blive det overraskende hit på Black Friday og i julehandelen, spår Peder Stedal. (Foto: Elgiganten)

Bliver det næste store skridt så elbiler?

”Vi holder øjne og ører oppe for nye tiltag. Elbiler ligger nok ikke lige for.”

Elgiganten er aktiv i både Danmark, Norge og Sverige. Er der forskelle på, hvad forbrugerne køber i de tre lande?

”Vi ligner generelt hinanden meget. F.eks. er Norden det område af Europa, hvor dækningen med smartphones er den højeste. Men selvfølgelig er der også forskelle.

I Danmark sælger vi f.eks langt flere iPhones end i vores nabolande, fordi Danmark er et udpræget Apple-land. Til gengæld er tv-skærme generelt større og hårde hvidevarer højere i Norge og Sverige.

Hårde hvidevarer bliver igen i år en stor sællert på Black Friday, vurderer Peder Stedal. (Foto: Elgiganten)

Herhjemme har vi lige set, at jeres konkurrent Power har åbnet Danmarks største elektronik-varehus. Er det en trend, vi kommer til at se mere af i de kommende år – at varehusene har vokseværk?

Ikke hos Elgiganten. Vi er godt tilfredse med det mix af mindre og større varehuse, vi har i øjeblikket. Det passer bedst til de steder, hvor de ligger. Desuden har vi varehuse, der er større end Powers nye. Vigtigere for os er at fortsætte med at åbne nye adresser og modificere dem, der trænger til en opgradering.

Lige præcist i dag åbner vi en ny Elgiganten i Kalundborg, og det er ikke længe siden, at vi genåbnede vores afdeling i Gentofte.

Hos Elgiganten har vi planer om at åbne omkring 10 nye varehuse frem til 2025 i Danmark. Så er vi også ved at være godt dækkende.”

Blandt de nye adresser er Lyngby Storcenter, Thisted, Haderslev og Waves centret i Greve. Senere følger nye Elgiganten varehuse i bl.a. Grenå, Nyborg og Skive….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Flere reklamer i din iPhone