Flere reklamer i din iPhone


(Foto: Picjumbo / Pexels)
I de senere år har Apple været dygtig til at polere sit image og fremstå som forbrugernes beskytter med øget personlig sikkerhed, indførelse af reklame-blokkere som standard på iPhones osv.
Samtidig har Apple været ude med offentlig kritik af de forretnings-modeller på basis af reklamer, som Google og Meta med Facebook har benyttet.
Nu viser det sig så, at Apple måske burde feje for egen dør først. iPhone giganten kører nemlig i al diskretion sin egen milliard-business i digitale reklamer, og den skal gerne udvides i den kommende tid.
Apple skal således have planer om at lægge mange flere reklamer ind på sine storsælgende iPhones. Reklamer, som brugerne formentlig vil have svært ved at undgå.
Planerne er stødt på kritik og protester fra Apples egne ansatte, der mener, at giganten jokker på sine egne værdier.

I dag tjener Apple allerede mindst fire milliarder dollars på reklamer. Det er ikke nok. (Foto: Gizchina / WeChat)
Ifølge flere amerikanske insider medier som f.eks. ”The Information” mener selv medarbejdere i Apples marketing-afdelinger, at virksomheden går for vidt i sine bestræbelser på at tjene endnu flere penge end i dag.
De mest tydelige steder, hvor Apples øgede reklamer bliver at se, vil være i App Store. Reklamer skal dog også begynde at dukke op i Apple Maps og i Apple TV+.
Lidt mere usikkerhed er der omkring risikoen for reklamer direkte på iPhones, som f.eks. vil dukke op på søgninger med iOS styresystemet og ved åbning af Apples egne apps.
Den type ”bloatware” er kendt fra flere mærker Android telefoner, hvor den har været til stor irritation for brugerne.
Formentlig vil Apple gå lidt forsigtigt til værks med sin reklame-udvidelse. Apple tør ikke chokere sine brugere, og mange erhvervs-kunder vil stoppe deres indkøb øjeblikkeligt, hvis de føler sig irriteret over for meget uønsket markedsføring.
Under alle omstændigheder mener Apple-eksperter, at den øgede reklame-aktivitet ikke vil nå samme skala, som vi kender det fra Google, Facebook, Instagram osv….
Ingen kommentarer endnu