Mere spræl på øretelefonerne

Pas på Black Friday tilbuddene

(Foto: Ashkan Forouzani / Unsplash)

Om halvanden uge – den 25. november – er det igen Black Friday, som traditionelt er årets største udsalgsdag i forbruger-elektronik.

Mange butikker har allerede tyvstartet og gjort Black Friday til ikke kun en dag eller forlænget weekend med billige tilbud. Nu strækker Black Monday sig ofte over en hel uge – og i år sågar to uger.

Ikke underligt, at over 40 procent af danskerne planlægger at handle i forbindelse med Black Friday.

Det viser af undersøgelse, som YouGov har lavet for Danmarks største pris-sammenlignings-side PriceRunner.

Den store udsalgsfeber starter allerede i disse dage, fordi bl.a. tøjbranchen er brændt inde med store lagre, som skal tømmes hurtigst muligt. (Foto: Max Fischer / Pexels)

Her svarer rigtigt mange danskere også, at Black Friday giver dem mulighed for at købe de ting, de alligevel har brug, til en nedsat pris. Mange starter også juleindkøbene i de kommende dage.

Den store interesse har samtidig fået PriceRunner til at undersøge markedet endnu mere grundigt, end den populære online-tjeneste allerede gør.

PriceRunner har således tjekket priserne på 36.000 aktuelle produkter. Hvad kostede de inden Black Friday, og hvad er tilbudsprisen?

Analysen giver PriceRunner anledning til at udsende en advarsel. Ifølge pris-eksperterne kan forbrugerne let bliver snydt under årets største udsalg, selv om markedsførings-reglerne er blevet skærpet i Danmark.

Problemet er især de såkaldte ”falske tilbud”. De fremkommer, når en butik venter med at hæve priserne på et produkt indtil lige før Black Friday for så at sænke den på selve dagen.

For et år siden advarede PriceRunner om, at hvert fjerde Black Friday tilbud var falsk. (Illustration: PriceRunner)

 

Dermed kan butikken reklamere med store prisfald, som er svære at gennemskue for forbrugerne. Den reelle førpris var jo sat kunstigt op i sidste øjeblik for at få rabatten til at se større ud.

En foreløbig prognose fra PriceRunner afslører, at 18 procent af priserne er steget siden august. Det er én procent flere end før Black Friday sidste år. I 2020 var kun 13 procent hævet på samme tidspunkt som nu – knap to uger før Black Friday.

PriceRunner tilføjer, at inflation og generelle prisstigninger i samfundet også spiller ind i niveauet under Black Friday. Derfor er det svært at sige lige præcist på forhånd, hvor billig den sorte fredag bliver.

”Problematikken er kendt fra tidligere år, men den ser ud til at blive værre i år. Derfor skal forbrugerne holde øjnene åbne. Det bedste råd er, at man selv skal tjekke pris-historikken inden købet.  Ha’ en sund skepsis,” siger Katrine Barslev. Hun er forbruger-analytiker hos PriceRunner.

Skepsis eksisterer allerede hos de danske forbrugere. Ifølge en ny undersøgelse fra PriceRunner svarer hele 61 procent, at de ikke stoler på, at de tilbud, de præsenteres for under Black Friday, er ægte rabatter.

Der er god grund til at dobbelt-tjekke, om Black Friday priserne er en reel rabat på produkterne. (Foto: Ketut Subiyanto / Pexels)

71 procent siger, at de tjekker priserne på internet og på pris-sammenlignings-sider, inden de hiver Dankortet frem fra gemmerne.

Tidligere i artiklen er nævnt, at reglerne om prissætning er blevet skærpet for at komme de såkaldte ”fake sales” til livs.

Forbrugerombudsmandens nye bestemmelser blev indført i maj 2022 og bygger på ændrede regler i alle EU-landene.

De siger bl.a, at butikker skal vare-deklarere prisnedsættelser tydeligere for at beskytte forbrugerne mod vildledning.

Normalprisen for en vare skal således angives, og normalprisen skal have været gyldig i en periode på mindst 39 dage inden prisnedsættelsen….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mere spræl på øretelefonerne