Intet i ørerne

Slut med nye benzinbiler i EU i 2035

(Foto: Michael Fousert / Unsplash)

At EU-landene går efter at blive CO₂ fri fra 2050, er der ikke nogen nyhed i. Det mål kan de fleste godt gå med til – både bilfabrikanter og flyselskaber – fordi det er så langt fremme i tiden, og man ikke behøver at gøre så meget her og nu.

En ny EU-aftale strammer imidlertid meget konkret op på CO₂ målene. I aftes blev EU-landene og EU-Kommissionen nemlig enige om, at der fra 2035 ikke længere må sælges nye benzin- og diesel-drevne personbiler i Europa. De nye regler gælder også varevogne.

På vej til de emissions-frie personbiler om 13 år er der flere etapper. Den vigtigste er nok, at alle biler, der bliver solgt fra 2030, skal have 55 procent lavere CO₂ udledning i sammenligning med en tilsvarende vogn fra 2021.

Det taler for, at hybrid-biler kan få et comeback i de kommende år, efter at disse biltyper med både benzin- og elmotor er blevet overhalet indenom af rene elbiler.

Interessant er, at EU ikke nævner elbiler direkte i sin nye aftaler. Begrebet emissions-frie køretøjer kan således omfatte motorer med andre rene teknologier.

Kunstig benzin – e-fuel – er et stort nummer i luft- og skibsfart, mens man ikke hører så meget om det i forbindelse med personbiler. Tyske Audi forsker dog med e-fuels sammen med franske Global Bioenergies. (Foto: Fraunhofer Institut / Audi)

EU holder således dørene åbne for biler med f.eks. brint-baserede brændstof-celler. Desuden vil EU tjekke, om de såkaldte e-fuels kan blive aktuelle for fremtidens personbiler.

E-fuels er kunstigt fremstillet benzin, som allerede nu anvendes som erstatning for fossile brændstoffer i luftfarten.

E-fuels benytter drivhus-gasser som f.eks. CO₂ som basis. Når de anvendes i en motor, løber den klima-neutralt, fordi den genbruger CO₂ udvundet fra atmosfæren. På den måde udleder motoren ikke mere forurening, end der var i forvejen.

Europa-parlamentets chefforhandler Jan Huiltema mener, at den nye aftale sikrer, at emissions-frie biler som f.eks. med elmotor vil blive billigere i de kommende år og derfor nemmere for folk at få råd til.

Den spådom skal først lige bevises, for prisen på en elbil bestemmes ikke kun af fabrikanterne selv. De enkelte landes beskatning af bilerne spiller en lige så stor rolle.

Den nye EU-bestemmelse skal nu godkendes i de enkelte medlemslande, inden den bliver til lov. Desuden har EU indbygget en kattelem i den nye aftale. Den skal nemlig tages op til revurdering i 2026. Rent teoretisk kan den så blive væltet igen.

EU’s krav om rent CO₂-frie biler gælder kun nye biler. På nuværende tidspunkt er der ingen planer om at forbyde ældre biler på vejene, som udleder CO₂….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Intet i ørerne