5.000 nye kunder hos 3

En Apple elbil – på en måde

Den lille Foxtron Model B. (Foto: Foxconn)

Rygterne har rumsteret i årevis – at Apple var på vej med sin egen elbil. En iCar eller iMobile så at sige.

Apple har selv bidraget til rygterne ved at udvikle Apple Auto systemet, der i dag benyttes af mange bilfabrikanter til at forbinde deres køretøjer med bl.a. Apples musik-streaming.

Nu kunne det imidlertid se ud, som om Apple bliver overhalet indenom af sin største underleverandør.

Taiwanesiske Foxconn, der er mest kendt for at bygge iPhones for Apple, kommer nemlig med sine egne elbiler. Det er en to SUV’er, en limousine, en pickup og en bus.

Foxconn afslørede sine elbil-planer for et år siden, men det er først nu, at vi kan se billeder af de tre nyheder.

Interiøret i Foxtron Model B er domineret af en stor 15,6 tommers skærm i midten og to mindre i hvert hjørne. De erstatter de normale sidespejle. (Foto: Foxconn(

De minder meget om elbiler fra kinesiske fabrikanter, men Foxconn har hentet hjælp fra de berømte bildesignere fra Pininfarina i Italien for at skabe deres egen, elegante stil.

Foxconn vil bygge sine elbiler sammen med Yulon Motor Group, der også har base på Taiwan. Deres fælles produkter skal markedsføres som Foxtron elbiler.

Den store iPhone-bygger med fabrikker i en række lande inklusive Kina, Indien og USA ser dog endnu bredere muligheder for sin elbil-teknologi.

Foxconn vil derfor tilbyde sine services til andre bilfabrikanter, der kan slå en genvej og spare penge ved ikke selv at udvikle nye elbiler fra grunden.

Ifølge Foxconn har man allerede joint venture aftaler med bl.a. Volvos og Polestars kinesiske ejer Geely, med den danske bildesigner Henrik Fisker i USA og med Stellantis koncernen, der har bilmærker som f.eks. Peugeot, Opel, Fiat, Jeep, Citroën og Alfa-Romeo i sin stald.

Den store Foxtron Model E limousine skal konkurrere med Tesla Model S. (Foto: Foxconn)

Foxtron Model E
Model E skal være den første Foxtron, der ruller ud på vejene i 2023. Den  helt klart konkurrere med mere luksus-prægede elbiler som f.eks. Tesla Model S, Mercedes eller BMW.

Nyheden har hele 760 hestekræfter og skal gå fra 0 til 100 på 2,8 sekunder. Det er værdier som i en ægte sportsvogn. Rækkevidden skal være 750 kilometer pr. opladning.

Denne model kan man godt se Pininfarinas indflydelse på. Rene linier i det ydre uden alt for meget lir og krom.

Den store Foxtron limousine skal virkelig være high-tech: Dørene åbnes f.eks. med digital ansigts-genkendelse. Takket være sit eget interne Wi-Fi 6E skal Model E være meget velegnet som et rullende kontor.

Model C er en stor SUV med plads til syv. (Foto: Foxconn)

Foxtron Model C
Model C er en stor SUV, der kører på samme undervogn som limousinen, men som ser meget mere klodset ud. Til gengæld har den tre sæderækker med plads til syv passagerer.

SUV’en må nøjes med 460 hestekræfter og en sprint på 3,8 sekunder fra 0 til 100 km/h. Det må være rigelig kraftigt for de fleste.

Luftmodstanden i den 4,64 meter lange SUV er helt nede på 0,27 og skal hjælpe med til at give en rækkevidde på 700 kilometer pr. opladning.

Foxtron Model B
Med en længde på 4,30 og en bredde på 1,87 meter skal den Foxtron Model B nok slås med elbiler som VW ID3 eller MG4.

Det ydre design er noget anderledes end storesøster Model E. Bilen har f.eks. et glastag, der slutter helt oppe ved frontruden, og så er sidespejlene erstattet af videokameraer.

cW værdien er helt nede på 0,26 og skal sammen med anvendelsen af letmetal sikre en rækkevidde på 450 kilometer. Batteriet indenbords er en helt ny type med fast i stedet for flydende indhold.

Indendørs er Foxtron Model B domineret af en stor 15,6 tommers touch-skærm i midten af instrument-panelet. Til venstre og højre viser små skærme billederne, som man ellers ville se på sidespejlene.

Foxtron Model V. (Foto: Foxconn(

Foxtron Model V
Denne pick-up med elmotor er nok primært henvendt til kunder i Amerika, Asien og Australien, for det er her, at denne biltype med det store lad er mest udbredt. Bilen skal da også bygges både i Taiwan, Thailand og USA. Muligvis også i Indien og Indonesien.

Den første Model V model, som er vist, har dobbelt kabine og kort lad. Den kan trække en anhænger på tre tons og har en maksimal rækkevidde på 420 kilometer.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

5.000 nye kunder hos 3