Meget hurtigere internet i flyene

iPhone stormer fortsat frem

(Foto: Apple)

Apple har fortsat godt fat i markedet og i sit loyale publikum, for iPhones var den store vinder blandt de store smartphone mærker, som gik frem i salg i tredje kvartal.

Kun Samsung havde også fremgang, men meget mindre end Apples. Alle andre mærker tabte andel på globalt basis.

Også det overordnede salg af telefoner tog et styrtdyk i juli, august og september. Salget var det dårligste siden tredje kvartal i 2014.

Ifølge analysefirmaet Canalys blev der købt ni procent færre smartphones i verden, når man sammenligner med den tilsvarende periode sidste år. Samtidig var det tredje kvartal i træk, at mobilsalget gik tilbage.

På denne grafik kan man tydeligt se, hvor meget salget varierer hen over året fpr de fem største smartphone mærker i verden. (Infografik: Canalys)

 

Analytikerne regner med, at denne nedtur vil også i næste seks til ni måneder. Forklaringen er energi-krise, inflation og færre penge mellem hænderne hos forbrugerne.

Samsung er fortsat en klar nummer ét i verden med en markeds-andel på 22 procent. Apple nærmer sig dog bagfra og er nu oppe på 18 procent.

”Smartphone markedet er meget følsomt over for udviklingen hos forbrugerne. Det reagerer lynhurtigt på ændringer som f.eks. færre penge i lommen hos kunderne. Mange af dem har allerede skruet produktionen ned,” forklarer Canalys analytikeren Amber Liu.

”Samtidig har fabrikanterne været meget forsigtige med at indføre nye prisstigninger her i efteråret. Det gælder selv Apple. De er bange for, at forbrugerne vil svare igen med et totalt stop for at købe nye telefoner,” fortsætter hun.

Apples bedste tid på året er normalt fjerde kvartal, fordi de nye generationer af iPhones præsenteres i september og kommer i butikkenne nogle uger senere.

Apples iPhone var den store himmelstormer i tredje kvartal med tre procent højere markedsandel end for et år siden. OnePlus telefonerne, der er meget kendte i Danmark, indgår i tallene for OPPO. (Infografik: Canalys)

 

Til gengæld plejer tredje kvartal at være ret svagt for Apple, fordi kunder venter med at købe, indtil de nyeste modeller ligger klar.

Bare modsat i år, hvor salget af især de dyre iPhone 13 Pro og Pro Max fortsat har været højt i  august og september.

Alligevel er ikke alt dog guld, hvad Apple rører ved. Således skal salget af den helt nye iPhone 14 Plus telefon være slået fejl, skriver det store asiatiske branche-medie DigiTimes.

Publikum er åbenbart ikke vild med en relativ billig iPhone med stor skærm. De vil hellere have den ”lille” iPhone 14 eller de mere avancerede Pro modeller.

Apple skal således have bedt flere af sine store underleverandører om at skrue produktion af komponenter ned til iPhone 14 Plus. Nu forventes salget af denne model ”kun” at nå maksimalt 10 millioner på verdens i 2022. I stedet skruer Apple op for Pro’erne….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Meget hurtigere internet i flyene