Vi smider 5,3 mia mobiler ud i år

Sjov elbil til stranden

(Foto: Coastrunner)

Den efterhånden store udbredelse af elbiler betyder, at vi også begynder at se andre typer end små bybiler eller store SUV’er, hvor især sidstnævnte ligner hinanden rigtig meget. Mon fabrikanterne bruger samme design-software og skabelon?

En af disse nicher er sjove strand buggies. De var engang meget populære, selvom det danske klima ikke ligefrem inviterede til at køre rundt uden tag og sider på bilen.

De mest kendte eksempler på strandbilerne var nok den franske Citroen Mehari ombygninger af VW’s boble og den britiske Mini Mog, der reelt set var en Mini med taget skrællet af.

Nu har Danmark over 100.000 elbiler kørende på sine veje og gader, samtidig med at vores klima er blevet varmere. Så måske vi også får den nye Coastrunner EV fra Holland at se i nogle få eksemplarer.

(Foto: Coastrunner)

Coastrunner er en rent eldrevet strandbuggy med plads til fire personer. Den direkte inviterer til skovture, strand-parties og transport af fritids-udstyr som surf-brædder og solparasoller.

Meget praktisk har hollænderne udnyttet den plads under front-hjelmen, der tidligere var optaget af en benzin-motor.

Her har Coastrunner i stedet anbragt et lille køleskab på 60 liter til kolde drikke og sandwiches. Rent luksus at køre rundt i en elbil med eget køleskab.

Til gengæld skal man ikke køre de lange ture i Coastrunner EV – f.eks. fra København til strandene på Jyllands vestkyst. Medmindre selvfølgelig, at man har god tid til at lade op undervejs.

(Foto: Coastrunner)

De to batteri-pakker på tilsammen 20 kWh i bunden af den skægge strandbuggy har nemlig en meget begrænset rækkevidde på 180 kilometer. Selve elmotoren sidder over bagakslen og yder 50 kW eller 200 Nm i moment.

Typisk får strand-buggies er Coastrunner simpelt og robust opbygget. Elbilen står på en aluminiums-ramme og vejer kun 800 kilo.

Forklaringen er naturligvis de ret små batterier og, at Coastrunner ikke har meget karrosseri, der vejer til. Der er f.eks. ingen døre, intet tag og ingen indvendige beklædninger.

I stedet er der en forrude og et bur af stålrør, der fungerer som styrtbøjle. Det kan jo se, at bilen vælter, når den forsøger at klatre op ad klitter, eller chaufføren er lidt for kåd i sin kørsel på stranden.

Instrument-panelet er spartansk som resten af bilen.  Helt moderne er dog for- og baglygter, der er af den seneste nye LED-type.

De hollandske udviklere af Coastrunner håber åbenbart på et velhavende publikum, der også har råd til en sportsvogn på motorvejen og en dyr motorbåd på vandet. (Foto: Coastrunner)

Med en frihøjde på 215 millimeter er Coastrunner temmelig højbenet. Tophastigheden angives til 120 kilometer i timen, og det tager en halv time at lade batterierne op fra nul til fuld kapacitet.

Hele karrosseriet er fremstillet af kunstfiber og plastik. Det er let, ruster ikke og er nemt at rengøre. Brug bare en vandslange til at spule med.

Den hollandske fabrikant medleverer et stoftag, der kan rulles sammen. Så kan man sidde i nogenlunde tørvejr, medmindre det blæser samtidig med regnen.

Stålrammen har beslag på toppen, så man kan placere surfbræt, teltstænger og skiftetøj over hovedet på chauffør og de tre passagerer. Ekstra bagage på maksimalt 250 kilo kan anbringes i en boks bag på Coastrunner.

En første lille produktion af Coastrunner skal være indledt i Holland. Fabrikanterne oplyser dog ingen priser, men mon ikke den kommer i god tid, inden strand-sæsonen 2023 indledes om et halvt år….

Store højttalere i toppen af instrument-panelet er gode til at spille klassiske Beach Boys eller årets sommerhits, så alle omkring elbilen kan høre med.(Foto: Coastrunner)

(Foto: Coastrunner)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi smider 5,3 mia mobiler ud i år