Sjov elbil til stranden

Black Friday bliver ekstra stor

(Foto: Un-perfect / Pixabay)

Fredag den 25. november venter årets vigtigste e-handels-dag, og Black Friday bliver formentlig større end nogensinde før.

I modsætning til under Corona pandemien, hvor der ofte var mangel på efterspurgte produkter, bugner forretningernes lagre i år.

Det vil byde på stærkt nedsatte priser og glødende tastatur for at få de bedste tilbud klikket hjem.

Det spår den store danske pris-sammenlignings-tjeneste www.pricerunner.dk . Her fortæller man også, at den danske e-handel generelt klarer sig overraskende godt i en ellers dyster tid med to-cifret inflation og dyrere opvarmning.

Efter rekord-omsætningen under Corona pandemien er dansk e-handel faldet tilbage på normalt niveau igen. (Grafik: Pricerunner)

Pricerunner mener, at online branchen nærmer sig normale forhold efter flere år med ekstrem vækst. Heldigvis sendes regningen ikke videre til forbrugerne. Priserne på mange varer stiger ikke, som vi ellers oplever det, når vi shopper dagligvarer i supermarkedet.

”Black Friday vil nå sin foreløbige peak i år, og vi vil nok ikke se den samme panik, som vi har oplevet tidligere. Der er dog ingen tvivl om, at e-handlerne vil få et godt udsalg, for danskerne har brug for julegaver,” mener Katrine Barslev. Hun er forbruger-analytiker hos Pricerunner.

”Jeg tror, at vi vil se et Black Friday salg under mere ansvarlige former og med mere ro på. Det bliver vigtigere end nogensinde at sammenligne priser og vælge kvalitet fremfor kvantitet. Det er en positiv udvikling,” fortsætter hun.

Pricerunner har netop afsluttet sin seneste kvartals-undersøgelse, hvor man tager puls og temperatur på dansk e-handel ved at interviewe 199l online forretninger.

Dansk ehandel kan også mærke turbulente tider med inflation og højere priser. (Grafik: Pricerunner)

39 procent svarer, at de har den helt rette mængde varer på lager til Black Friday udsalget. 20 procent siger, at de har et usædvanligt stort varelager. Det kan betyde ekstra gode tilbud, når butikkerne vil tømme deres lagre.

Samtidig erkender de danske e-handlere også, at virkeligheden med dyrere energi, lavere vækst, højere priser og rente-stigninger har indhentet dem.

41 procent fortæller således, at de har måttet sætte priserne op i løbet af tredje kvartal. 51 procent svarer, at de bliver nødt til at justere deres mål for 2022.

Pricerunner laver også det et e-handels-index på basis af interviewne med danske online butikker. I tredje kvartal af 2022 ligger indekset på det laveste niveau siden 2019.

Pricerunner er Danmarks største online-tjeneste til sammenligning af priser. På Pricerunner kan man søge og sammenligne 2,8 millioner produkter i 8.700 butikker.

Amerikanske forbrugere køber ind online for 1,6 billion kroner i november og december. (Foto: Mediamodifier / Pixabay)

Amerikanerne går shop-amok på nettet

Samtidig med Pricerunner har den amerikanske software-gigant Adobe udsendt sin nyeste prognose for salget af dagligvarer online. Ifølge Adobe Analytics vil omsætningen stige med 10,5 procent i år.

Adobes undersøgelse dækker det amerikanske marked, hvor online indkøb af dagligvarer er meget mere udbredt end i Danmark.

Adobes nordiske direktør, Franck Attia, regner dog med, at vi vil se en tilsvarende trend herhjemme. Udbuddet af dagligvarer online er nemlig vokset støt i årene under Corona, samtidig med at der er kommet flere danske web-butikker med dagligvarer.

Ifølge Adobe vil online shopping i USA vil stige med 2,5 procent til svimlende 1,6 billion kroner – alene i november og december. Indkøb af dagligvarer vokser med over 10 procent.

Adobe baserer sine prognoser på målinger af over en billion besøg på amerikanske hjemmesider for dagligvare-butikker.

Hver femte amerikanske online butik har forberedt sig på fremtidens Metaverse. (Foto; Unsplash+)

Hvem femte online butik klar til Metaverse

Mens mange stadig diskuterer, hvad metaverset er, og hvilken effekt det vil få på vores liv, viser ny forskning fra Storyblok, at mange detail-handlere og e-handels-virksomheder allerede er skredet til handling.

Storyblok, der er specialist i Content Management Systemer (CMS), vurderer, at hver femte allerede har gjort sin webshop klar til metaverset.

Metaverse er det populære navn for fremtidens internet, sådan som Facebooks stifter Mark Zuckerberg forestiller sig, at udviklingen vil gå i de kommende år.

I Metaverse mødes den virkelige og den virtuelle verden i et hidtil uset omfang, som man ville kalde for ren science fiction for bare få år siden.

Storyblok har interviewet 208 primært amerikanske virksomheder, der styrer deres online handel via CMS-systemer:

”Vores undersøgelse viser tydeligt, at Metaverse taler til forbrugernes nysgerrighed. De vil gerne prøve nye spændende digitale miljøer. Metaverse bliver derfor et vigtigt skridt frem for online butikker, hvad 20 procent allerede har taget de første skridt til,” forklarer Thomas Peham. Han er Storybloks vice president for marketing….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sjov elbil til stranden