Philips Hue bliver legesyg

Elbil på den retro måde

(Foto: Evetta / ElectricBrands)

Hvis man kan tale om modetrends i elbiler, er der mindst tre at bide mærke i:

Den ene er, at langt de fleste nye eldrevne biler er SUV’ere. Den anden er, at limousinerne ligner Tesla til forveksling.

Den tredje er mere særpræget. Nemlig at de mindste elbiler til bybrug åbenbart lader sig inspirere af tyske og italienske mini-køretøjer fra 1950’erne.

I hvert fald er allerede det tredje bilmærke nu dukket op, som direkte kopierer fortidens goggo-mobiler og BMW Isetta’er. Bare med en elmotor ombord i stedet for tidligere tiders motorcykel-motorer.

Evetta regner med, at de små elbiler kan blive en modetrend i storbyer. (Foto: Evetta / ElectricBrands)

De ægformede mini-køretøjer med indstigning fra fronten var meget populære i vores bedsteforældres tid.

De var billige, havde plads til to personer bag hinanden, bagagerum til to kasser øl – og så var de bare charmerende.

Særligt sikre var de næppe, men den slags tænkte man ikke over dengang. Det var jo mange år før sikkerheds-seler, airbags, skivebremser og den slags,

De nye elektriske varianter er forhåbentligt mere sikre, for charmen som elbiler har de jo arvet fra deres forfædre.

Evetta Openair cabriolet er noget mere særpræget. Fordøren er her erstattet af to klapper i siden. (Foto: Evetta / ElectricBrands)

Tilmed kan der stå tre af dem ved siden af hinanden i en almindelig parkeringsbås. Det er jo heller ikke at kimse ad.

Den seneste nye variant kommer fra tyske ElectricBrands, som vil producere sin Evetta i hele tre varianter – som Prima sedan, som Openair cabriolet med åbent tag og som Cargo pickup med lad.

Rent design-mæssigt lægger Evetta sig tæt op ad BMW’s legendariske Isetta fra for 65 år siden. Dermed bliver den også en kopi af den schweiziske Microlino, der skal komme på markedet til oktober.

ElectricBrands er bestemt ikke en novice udi produktion og markedsføring af elbiler. Tyskerne sælges i forvejen en elektrisk drevet X-bus og varebil.

På limousine og pickup foregår ind- og udstigning forfra. (Foto: Evetta / ElectricBrands)

Den sjoveste Evetta er uden tvivl Openair cabriolet’en. Den har en kort frontrude og kraftige styrtbøjler, så den kan minde om en mini-udgave af Porsches 911 Targa.

Taget tages helt af og kan ikke komme med i Evetta, så man må håbe, at man når hjem, inden regnen begynder.

I alle tre varianter er Evetta kun 2,45 meter lang, 1,42 i bredden og 1,46 meter i højden. Hele herligheden vejer kun 655 kilo inklusive batterier, hvilket må siges at være en letvægter udi elbiler.

Batteriet på bare 14 kWh skal sikre en rækkevidde på 240 kilometer og en topfart på 90 kilometer i timen. Elmotoren er på maksimalt 30 hestekræfter eller 22 kW.

Indretningen er spartansk, men man får enten Apple Carplay eller Android Auto med i prisen, så man kan integrere sin smartphone. (Foto: Evetta / ElectricBrands)

I Prima limousinen og pick-up’en stiger man ind via en dør i fronten, der har integreret rat og instrument-bræt. Openair varianten skal dog også kunne fås med to døre i siden.

ElectricBrands sælger i første omgang Prima varianten i et begrænset oplag på 1.954 eksemplarer. Som henvisning til det år, hvor elbilens forfader kom på gaden.

Priserne på Prima begynder ved 16.000 euro på det tyske marked. Cargo-varianten skal koste fra 18.500 euro, mens man skal betale mindst 21.000 euro for Openair.

Alle tre Evetta’er fås også i bedre udstyrede og dyrere luksus-udgaver, og levering af samtlige modeller skal ske fra midten af næste år.

ElectricBrands praler med, at man har aftaler med 800 forhandlere i hele Europa. De 250 af den er placeret i Tyskland, mens der foreløbigt er tre danske. De ligger i Esbjerg, Them ved Silkeborg og i Kalundborg….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Philips Hue bliver legesyg