Nu kører NIO ind i Danmark
NIO er et velkendt bilmærke på sin hjemmebane i Kina, hvor fabrikken især har satset på elektriske drevne SUV’ere.
En af dem NIO ES8 sælges også på det norske marked, men det er ikke den, vi får at se, når NIO triller ind i Danmark til efteråret.
I stedet ser NIO ud til at ville satse på den nye ET7 limousine. Desuden vil kineserne lægge ud med ES7 SUV’en og ET5 limousinen.
Med sit langstrakte og elegante design kan NIO ET7 ligne en konkurrent til Teslas store S-model, men formentlig bliver den kinesiske nyhed noget billigere.
Vi får formentlig to batteri-typer at vælge imellem på henholdsvis 70 og 100 kWh og en rækkevidde på helt op til 1.000 kilometer.
I Kina har NIO også præsenteret ET7 med et banebrydende faststof-batteri på 150 kWh, men den kommer nok først til Europa senere.
Til gengæld er NIO ved at bygge en egen fabrik i Ungarn. Den skal ikke bruges til at lave elbiler, men dele til NIO’s anden store specialitet – stationer, hvor man kan skifte batteriet ud på få minutter.
Ved siden af den velkendte opladning via kabler vil NIO nemlig også indføre sit kinesiske koncept med, at man udskifter sit døde batteri med et nyt frem for at lade det op i timevis. Den del sørger NIO så for.
I løbet af de kommende år vil NIO opstille et større antal såkaldte ”swap stations” til formålet rundt omkring i landet. Deres udbredelse kan meget vel blive vigtig for NIO-mærkets succes på det danske marked.
NIO slår i det hele taget meget på tromme for sin Blue Sky Coming filosofi. Den involverer ikke kun NIO bilejerne i en tæt kontakt via online communities. Den skal også kombinere high tech og smukt design til en glad livsstil i en mere lys og bæredygtig verden.
NIO kan endnu ikke sige noget om den officielle startdato i Danmark og priserne på sine elbil modeller…
Ingen kommentarer endnu