Porsche satser på to hjul
Porsche er mest kendt for sports- og racerbiler, der både støjer og forurener kraftigt. Men stærkt kan de køre.
I øjeblikket forsøger Porsche imidlertid at skabe sig et mere grønt image ved hjælp af elektriske bilmodeller som Taycan. Målet er at blive CO2 neutral i 2030. Til den tid skal 80 procent af alle Porsche biler være elektriske.
For at polere sin klima-rigtige profil endnu stærkere har Porsche i et par år bygget elcykler i samarbejde med den tyske cykelfabrik Rotwild. Det er dyre, men lækre cykler som Porsche eBike Sport og eBike Cross.
Samarbejdet bekommer åbenbart Porsche så vel, at bilfabrikken nu er gået ind i to nye cykel joint ventures.
Samtidig har Porsche oprettet to nye afdelinger – Porsche eBike Performance og P2 eBike. De skal udvikle og producere egne elmotorer, batterier, drivlinier og den tilhørende software. Naturligvis i Porsche design og kvalitet.
De nye elektriske Porsche produkter vil både blive brugt i fremtidige Porsche elcykler og blive tilbudt til andre cykelfabrikanter.
Porsches første helt egne elcykler ventes at rulle ud på gader og veje om et par år. Til den tid vil Porsche have hele set-uppet klar med salgskanaler, markedsføring osv.
I de senere måneder har Porsche købt sig ind i det kroatiske elcykel mærke Greyp og tyske Fazua. Sidstnævnte, som Porsche nu ejer 100 procent af, er specialist i superlette drivlinier til elcykler.
Endelig fremstiller Porsche Digital Gmbh sammen med den schweiziske fabrikant Cyklær en en digital platform, der tilbyder helt nye online tjenester for cyklister….
Ingen kommentarer endnu