Jobs’ første Apple på auktion

Super-luksus på el

(Foto: Cadillac)

Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Maserati, Audi og Bentley skal nok begynde at kigge sig over skulderen, for de får snart elektrisk konkurrence i bilernes ypperste luksus-klasse fra en lidt uventet kant – nemlig fra Cadillac.

Det amerikanske bilmærke har længe lidt under, at det slet ikke kunne tiltrække et yngre publikum – bortset fra med sin enorme Escalade SUV, der er populær blandt rap-stjerner.

Nu vil Cadillac åbenbart gøre andet end smede smukke ord i presse-meddelelser og YouTube videoer.

(Foto: Cadillac)

Den nye Celestiq skal ikke kun katapultere Cadillac helt frem blandt den nye generation af elbiler. Celestiq skal også forsøge at genskabe herligheden fra fortidens flagskibe med 16-cylindrede motorer. Det er snart 100 år siden, at Cadillac blev berømt for dem.

Lige nu er Celestiq kun en ”showcar”, men den skal efter planen komme på markedet senest i 2024. Prisen bliver 300.000 dollars eller ca. 2,2 millioner kroner på det amerikanske. Jeg tør slet ikke gætte på, hvad det ville blive på danske nummerplader.

Celestiq er stor som alle gamle caddy’erne. Den forsøger ikke at gå ned i størrelse, så den kan stå ved siden af en VW Passat eller Audi A4. De forsøg har Cadillac ikke haft den store succes med på denne side af Atlanten.

Det digitale instrument-panel er 55 tommer bredt og kan deles op i to, således at passageren kan streame film på sin halvdel, uden at chaufføren bliver distraheret og kan se med. (Foto: Cadillac)

I stedet strækker Cadillac den nye Celestiq i både længde og bredde, så den bliver et orgie af plads, luksus og den nyeste teknologi.

Cadillac nævner ikke de eksakte mål, men amerikanske medier vurderer, at de vil være i klasse med Eldorado Brougham flyderen fra 2017 på 5,49 meter eller nutidens mega-store Escalade SUV på 5,39 meter.

General Motors koncernens premium mærke kalder Celestiq for en sedan eller en limousine. For meget at se ligner den nu mere en elegant stationcar eller ”fastback”.

Bagsæde-passagererne har deres egne underholdnings-skærme. (Foto: Cadillac)

I hvert fald får de fire passagerer i Celestiq fyrsteligt plads til bagage. Selv en Volvo Herregårdsvogn må blive grøn af misundelse.

De får samtidig et fuldt digitalt indre, der vil være til glæde for alle passagerer. Ikke kun til manden eller kvinden bag rattet som i de fleste andre elbiler.

Alle fire sæder har f.eks. deres egne interaktive displays. På bagsædet kan de bruges både som tablets for forretningsfolk eller som underholdnings-skærme til børn.

Cadillac Celestiq får fyrstelig plads – også til bagage bag de to rækker sæder. (Foto: Cadillac)

Betjeningen foregår f.eks. med stemme-kommandoer eller en slags joysticks på kardan-tunnelen mellem sæderne.

Skærmene i instrument-brættet strækker sig 55 tommer i hele bilens bredde. De er delt op i to, så forsæde-passageren kan nyde sine egne streamede film eller anden underholdning uden at forstyrre føreren.

Cadillac fortæller, at man har udviklet et nyt ”active privacy” system, der effektivt forhindrer, at føreren kan se med på sædenaboens skærme.

Loftet i bilkabinen er heller ikke helt almindeligt. Det består af fire separate glasruder, der indeholder digitalt styrede filterlag.

De kan bruges som en slags aktive solbriller, hvor hvert enkelt passager kan styre fra sin skærm, hvor meget lys og hvilken farve belysning vedkommende vil have på sit sæde. Cadillac kalder denne teknologi for ”Suspended Particle Device” (SPD).

Cadillac er ikke meget for at fortælle om elmotorernes størrelse i Celestiq. Kun, at køberen kan vælge mellem to eller fire, så hvert hjul får sit eget kraftværk.

Naturligvis får den nye Cadillac også fire-hjuls-styring, så det store monster også kommer nemt rundt i gaderne inde i byen.

(Foto: Cadillac)

Nogle amerikanske medier spekulerer i, om Cadillac vil indføre digital styring af bilen. Altså en jordnær variant af passagerflyenes ”Fly-by-wire”, hvor fortidens hydraulik bliver afløst af signaler gennem et kabel.

Celestiq kommer i øvrigt til at indeholde en del nutidig Cadillac high tech:

Det er først og fremmest Ultra Cruise, der kan køre bilen helt håndfrit i 95 procent af alle trafik-sammenhænge. Ultra Cruise introduceres på flere Cadillac modeller senere på året….

(Foto: Cadillac)

Nogle amerikanske medier spekulerer i, at Cadillac Celestiq får en elmotor ved hvert hjul og digital fire-hjuls styring. (Foto: Cadillac)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jobs’ første Apple på auktion