Vi flygter fra Netflix
I foråret måtte Netflix meddele, at man for første gang tabte abonnenter efter 10 år med uafbrudt vokseværk.
Faldet på globalt plan var beskedent – 200.000 – mens det herhjemme i Danmark nærmest ligner et dyk i interessen for Netflix.
Ifølge fagmediet ”Mediawatch” har 12 procent af de voksne danskere nemlig opsagt deres Netflix abonnement i de seneste tre måneder. Det svarer til hver ottende Netflix-seer.
Det er i samme periode, hvor Netflix hævede sine danske priser med op til 20 kroner om måneden.
Især ældre danskere over 60 år har sagt farvel til Netflix. Hver fjerde – eller 24 procent – af dem afhopperne er i den aldersgruppe.
En femtedel af opsigelserne er kommet fra de unge mellem 18 og 29 år og næsten lige så mange – 21 procent – fra de 30- to 39-årige.
Tallene stammer fra analysebureauet YouGov, der holder løbende øje med udviklingen på det danske marked for streaming-tjenester.
Mediawatch fortæller også, at mange af de frafaldne Netflix abonnenter overvejer at hoppe over til konkurrerende streaming tjenester.
40 procent kigger på TV2, mens en fjerdedel tænker i retning af Disney+ eller HBO Max.
Netflix’ første reaktion på faldet i første kvartal var at bryde et gammelt løfte om, at tjenesten aldrig ville putte reklamer ind mellem sine film og tv-serier.
Lige nu pusler Netflix med planer om at tilbyde et nyt og billigere abonnement med reklamer i. Formentlig lidt i stil med, som vi kender det fra Spotify. Her kan man lytte gratis til musik mod til gengæld at høre reklamer mellem numrene….
Ingen kommentarer endnu