Sommerlyd fra Philips

App Store kæmper mod svindel

(Foto: Kalhh / Pixabay)

Det er ikke kun Facebook og Google, der har problemer med brugere og konti, som forsøger at snyde og bedre og skade andre.

Apple har det også i sin store App Store, men går lidt mere stille med dørene end rivalerne. App Store kommer heller ikke så ofte i overskrifterne som Googles konkurrerende Play butik.

Lige nu går Apple dog helt bevidst til medierne for at få omtale. For anden gang oplyser Apple nemlig i en rapport, hvordan man forsøger at forhindre svindel i App Store.

Det er ret imponerende tal, som rapporten indeholder. De afslører dels, hvor mange forsøg på svindel og bedrag, den store online butik udsættes for.

Dels viser den, hvordan Apple bruger en kombination af avanceret teknologi og menneskelig ekspertise til at sikre, at App Store forbliver et godt og pålideligt sted at finde og downloade apps.

I 2001 afviste eller fjernede Apple således over 835.000 problematiske nye apps og yderligere 805.000 app opdateringer.

(Illustration: Apple)

Apple beskyttede kunderne mod potentielt svigagtige transaktioner for næsten 1,5 milliarder dollars eller ca.   kroner.

Apple stoppede over 1,6 millioner risikable og sårbare apps og app-opdateringer fra at bedrage brugere.

Apples App Review-team afviste mere end 34.500 apps, fordi de indeholdt skjulte eller udokumenterede funktioner.

Næsten 157.000 apps blev blokeret fordi de viste sig at være spam, copycats eller vildledende for brugere. De forsøgte f.eks. på at manipulere Apple brugere til at foretage et køb.

App Review-teamet afviste over 343.000 apps for at anmode om flere brugerdata end nødvendigt eller for misbrug af data, de allerede havde indsamlet.

I den nye rapport indrømmer Apple også, at hackere, cyber-kriminelle og personer med onde hensigter bliver mere og mere dygtige til at begå bedrageri via software.

 

(Illustration: Apple)

Det gør det sværere at genkende svindel og afsløre metoderne. Derfor forbedrer App Store løbende sine processer og designe nye løsninger til at håndtere disse trusler.

Et af kontrol-trinnene hedder App Review og består af mange filtre. De omfatter både automatiserede computere med kunstig intelligens og manuel gennemgang udført af mennesker.

Det menneskelige aspekt er meget vigtigt, fordi det stadig kan ting, som maskiner endnu ikke kan opdage.

App Review-teamet gennemgår f.eks. alle apps og alle opdateringer for at sikre, at de overholder App Stores retningslinier for anonymitet, sikkerhed og spam.

I 2021 hjalp App Review over 107.000 nye udviklere med at få deres apps i butikken. Skulle udviklere få afvist deres app af en eller anden grund, kan de indsende en appel til et overordnet App Review udvalg.

Apples retningslinjer for udviklere gør det klart, at udviklere, der gentagne gange udviser manipulerende og misvisende adfærd, eller enhver anden bedragerisk opførsel, vil blive fjernet fra Apple Developer Program.

(Foto: James Yarema / Unsplash)

 

De samme retningslinjer kræver også, at udviklerne repræsenterer dem selv og deres produkter i App Store på en korrekt og ærlig måde.

Hvis brugere er bekymrede i forhold til en app, kan de anmelde den ved at klikke på funktionen ”Rapportér et problem” i App Store eller ringe til Apple-support.

Bedømmelser og anmeldelser i App Store er både en ressource for brugerne og udviklerne. Mange brugere af iOS er blevet afhængige af denne funktion som en hjælp til at beslutte, om de skal downloade en app, eller hvilken app, der passer bedst til deres behov.

Falske bedømmelser og anmeldelser udgør en alvorlig risiko for App Store, da denne form for bedrag kan føre til, at brugerne downloader – og i mange tilfælde køber – en upålidelig app.

Apple gennemgik derfor over en milliard bedømmelser og anmeldelser sidste år. Af dem blev over 94 millioner anmeldelser og 170 millioner bedømmelse stoppet, før de blev offentliggjort.

Yderligere 610.000 anmeldelser er også blevet fjernet efter deres offentliggørelse, fordi kunder har kritiseret dem. Efterfølgende har Apples egne eksperter gennemgået dem en ekstra gang.

Apple måtte også lukke over 802.000 udvikleres konti i 2021, fordi de have misbrugt dem til bedrageriske formål. Derudover blev 153.000 nye udviklere afvist på grund af mistanke om onde hensigter. De pågældende vil aldrig kunne indsende apps til App Store mere.

(Illustration: Apple)

App Store blokerede sidste år 63.500 ulovlige apps fra farlige platforme. De ville f.eks. forsøge a t distribuere skadelig software, som ofte er designet til at ligne populære apps.

I løbet af blot den seneste måned har Apple blokeret over 3,3 millioner tilfælde af apps, som distribueres ulovligt via Apples Enterprise Developer Program. Her har større organisationer adgang til at udvikle og distribuere deres egne apps til intern brug.

Apple griber desuden ind over for bedrageriske kundekonti. I 2021 deaktiverede Apple 170 millioner konti forbundet til bedragerisk og korrupt aktivitet.

Endelig understreger Apple, at man investerer store summer i at skabe mere sikre betalings-teknologier som f.eks. Apple Pay og StoreKit.  Disse teknologier bruges af mere end 905.000 apps til at sælge varer og tjenester i App Store.

Med Apple Pay deles tallene på kreditkort for eksempel aldrig med forhandlere. Dermed fjernes en risikofaktor i betalingsprocessen.

Alene i 2021 forhindrede Apples sikkerheds-filtre, at over 3,3 millioner stjålne kort blev brugt til potentielt bedrageriske køb. Samtidig blev næsten 600.000 konti blev udelukket fra nogensinde at foretage transaktioner igen.

Det betød på bundlinien, at Apple beskyttede sine kreditkort kunder mod bedrageriske transaktioner på næsten 1,5 milliarder dollars sidste år….

(Illustration: Apple)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sommerlyd fra Philips