Laptoppen der tåler alt

Mobiler er hotte til spil

(Foto: Gizchina)

Der er en god grund til, at de fleste smartphone fabrikanter har travlt med at lancere specielle gamer-mobiler eller i det mindste understrege, at deres telefoner er stærke nok til at kunne håndtere avancerede spiltitler.

I de senere år er salget af smartphone-spil nemlig vokset og vokset. Under pandemien eksploderede det nærmest, fordi folk sad derhjemme og kedede sig. Hvorfor så ikke bruge tiden foran en skærm?

I 2019 blev der købt for 60 milliarder dollars spil til mobiltelefoner på verdensbasis. Heraf en stor del i julehandelen, vurderer analysefirmaerne data.ai og IDC i en fælles rapport.

I år vil det tal være steget til mindst 136 milliarder dollars eller ca. 970 milliarder kroner. Det er mere end en fordobling på tre år.

 

Salget af spiltitler til smartphones – den røde streg – er vokset med raketfart i de seneste otte år. (Infografik data.ai og IDC)

Dette vokseværk betyder samtidig, at smartphones overtager en stadig større andel af det totale computerspil marked.

Her i første kvartal af 2022 brugte gamere på mobil næsten 1,6 milliarder dollars om ugen på nye spil eller udvidelser af deres eksisterende. Det sikrede mobile spil fra Android eller iPhone en andel på 61 procent af totalmarkedet.

Gamere, der foretrækker at bruge pc eller spillekonsoller som Microsoft Xbox eller Sony PlayStation, er dog fortsat en enorm indtægtskilde.

IDC og data.ai forudser, at spiltitler til pc’er vil lægge 42 milliarder dollars i pengekassen hos softwarehusene og konsollerne godt 40 milliarder dollars i år.

Moderne gamer-mobiler som f.eks. Asus ROG Phone 5 eller Asus’ og Qualcomms fælles Smartphone for Snapdragon Insiders er så stærke, at de fungerer som reelle lomme-konsoller. (Foto: Asus)

Ikke underligt, at Microsoft i februar var ivrig efter at købe det store spilhus Activision Blizzard for milliarder af kroner for at blive en af de store spillere i gamer verdenen.

Lige nu står køberne nærmest i kø hos konkurrenterne fra Electronic Arts (EA), der har ladet sive, at softwarehuset kunne overveje at sætte sig til salg for den rigtige pris – og den er megahøk-

Lexy Sydow, der er chef for markeds-analyse hos data.ai, fortæller til spilbranche-mediet ”GamesBeat”, at Corona har fået mange flere mennesker til spille på mobiltelefon. Også folk, der aldrig tidligere har rørt et joystick eller prøvet et computerspil.

Hun forklarer også, at mobile spil tiltaler et meget bredere publikum end traditionel gaming. Der er langt flere kvinder og piger imellem, og man ser et voksende antal ”baby boomers”. Det er voksne og ældre mellem 55 og 75 år….

Mobile spil er vildt populære i Østeuropa og i Rusland. (Infografik: data.ai)

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Laptoppen der tåler alt