Video på håndleddet

Racerbiler med spænding på

(Foto: FIA)

Elmotorer har for længst fundet ved til racerbiler, selvom Formel E stadig mangler at opnå samme popularitet hos publikum, sponsorer og tv-stationer som den ægte – og meget mere forurenende – Formel 1.

I ledelsen af motorsportens branche-organisation FIA er man dog godt klar over, hvor vejen går hen. Derfor presser man på for at få accelereret udviklingen af højt-ydende og elektriske racerbiler.

I torsdags præsenterede FIA tredje generation af Formel E vognen: Den har en undervogn med to elmotorer, der opsamler så meget energi fra nedbremsninger, at den godt kan klare sig uden bremser på baghjulene.

(Foto: FIA)

Som i de tidligere generationer skal alle deltagende racerbil-mærker i Formel E bruge samme chassis, der bygges af Spark Racing Technology.

Batterierne kommer fra Williams Advanced Engineering, mens japanske Hankook overtager Michelins opgave med at levere all-weather dæk til de hurtige biler.

Alle dæk er fremstillet af 26 procent genbrugs-fibre, og fælgene vil blive sendt til genbrug efter racerløbene.

(Foto: FIA)

For første gang får Formel E også en elmotor på forakslen. Tidligere blev alle kræfter overført via baghjulene som på andre formel-racere med benzin-motorer.

Elmotoren foran må maksimalt yde 250 kW, mens der ligger 350 kW eller ca. 469 hestekræfter på baghjulene.

Tilsammen bliver det til 600 kW eller 805 hestekræfter, som katapulterer Formel E vognen op på en tophastighed omkring 322 kilometer i timen. Sidste års model måtte ”nøjes med” 280 km/t på toppen.

I virkeligheden er meningen med galskaben i højere grad at stoppe end at accelerere op på så kort tid som muligt:

Ved hård opbremsning opsamler – regenererer – den nye Formel E vogn dobbelt så meget energi som sin forgænger.

Den elektriske bremse vil i praksis være så stærk, at det langt hen ad vejen ikke bliver nødvendigt for racerkøreren at bruge bilens hydrauliske bremse.

Ifølge FIA vil imponerende 40 procent af det totale forbrug under et racerløb kunne dækkes af opsamlet bremse-energi!

Selvfølgelig stiller den slags også store krav til batteriernes evne til lade op. Under et Formel E løb vil det ske via ”flash charging” under pitstops med 600 kW. Noget mere end på hjemmeladeren eller på hurtig-ladestationer langs danske motorveje….

(Foto: FIA)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Video på håndleddet