Android telefoner har farligt hul

Lexus går rigtig elektrisk

(Foto: Lexus)

Som datterselskab af Toyota har luksus-mærket Lexus længe holdt igen på rent elektriske biler og i stedet koncentreret sig om hybride bilmodeller.

Toyota og Lexus har skiftet mening, og derfor kan man nu se begge mærke promovere rent elektrisk drevne personbiler. Ikke så mange som forskellige endnu som deres europæiske konkurrenter, men i hvert fald nogle få.

Også på sin danske hjemmeside har Lexus i et stykke tid annonceret, at man havde en splinterny elektrisk limousine på vej.

(Foto: Lexus)

RZ hedder den, og den skal være Lexus’ første elbil, som skal sælges over hele verden inklusive i lille Danmark. Nu har Lexus udsendt flere detaljer om den spændende elbil.

Lexus RZ er bygget op en helt ny undervogn – e-TNGA – som er udviklet specielt til elbiler. Den vil sandsynligvis danne grundlag for en hel række nye elektriske personvogne fra Lexus og Toyota i de kommende år. Hos Lexus skal alle bilmodeller således være eldrevne senest i 2035.

Den nye e-TNGA platform hører til de avancerede af slagsen og tilbyder både fire-hjuls-træk og steer-by-wire, som vi kender det fra moderne passagerfly. Det vil sige, at styringen foregår elektronisk.

Lexus RZ fås bl.a. med dette futuristiske rat, der kan minde om cockpittet fra et moderne jetfly. (Foto: Lexus)

 

Lexus RZ lægger så en række ekstra finesser ovenpå som f.eks. meget komfortabel affjedring og det avancerede Lexus Safety System med kunstig intelligens til at holde styr på sikkerheden.

Lexus RZ hører til i den dyrere prisklasse og kommer derfor med to separate elmotorer på for- og bag-aksel. Foran yder motoren 150 kilowatt og bagved 80 kW.

De trækker på et batteri på 71,4 kWh, der skal sikre en rækkevidde på mellem 400 og 450 kilometer på en opladning.

(Foto: Lexus)

 

Alt efter marked vil Lexus tilbyde hurtig-opladning med et indbygget varme- og kontrol-system. Det skal kunne sikre, at batteriet kan fyldes op fra 0 til 100 procent på under fire timer.

Lexus indbygger et unikt fire-hjuls-træk i RZ, som kaldes Direct4. Det kan lade hver elmotor køre trinløst – og computerstyret – mellem 0 og 100 procent ydelse alt efter behovet, der måles i ”real time.”

Hvis chaufføren f.eks. drejer på rattet, skubber Direct4 systemet kræfterne frem til forhjulene, så  bilen bliver lettere at styre. Kører bilen igen direkte fremad, fordeles poweren igen bagud for at optimere accellerationen.

Lexus RZ skal konkurrere med de elektriske limousiner fra bl.a. Mercedes, BMW, Audi og Tesla. (Foto: Lexus)

De to elmotorer er monteret på hjulparrene ved hjælp af en ny-udviklet eAxle, der har motor, trans-aksel og strøm-invertere integreret i en enkelt enhed for maksimal effektivtet.

EAxlen i front er således bygget højere og slankere for at sikre bedre bevægelsesfrihed, mens den bagerste er mere kompakt og firkantet for bedre plads til passagerer på bagsædet og bagage bagi bilen.

De to eAxler er parret med et nyt bremse-system, der naturligvis er regenerativt og kan opsamle bremse-energi i batteriet. Systemet er hydraulisk og kan sikre mere bremsestyrke, inden bremse-pedalerne bliver aktiveret rent fysisk med foden.

(Foto: Lexus)

Det futuristiske steer-by-wire styresystem gør det muligt at bruge et meget anderledes rat i Lexus RZ. Rattet har nærmest form som en gaffel, hvor man ikke længere har behov for at bevæge hænderne over hinanden under skarpe drejninger.

I stedet får man nu op til 150 graders drejninger med kun 90 graders bevægelse hver vej Det betyder også, at rattet kan gøres mindre end normalt, så der bliver større benplads til chaufføren og bedre udsigt fremefter for fysisk små bilister.

Lexus har endnu ikke afsløret priserne på den nye RZ, men mon ikke den kommer til at ligge på samme niveau som Mercedes, BMW, Tesla, Audi og Jaguar i samme størrelse? De første eksemplarer af 2023 modellen af Lexus RZ 450e skal dukke op i butikkerne senere i år….

Der er stor forskel i fysisk størrelse på de de to elmotorer i Lexus RZ – den høje sidder foran. (Foto: Lexus)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Android telefoner har farligt hul