1.000 km på en opladning
Tilbage i januar præsenterede Mercedes-Benz sin første elbil, der kunne køre 1.000 kilometer på en batteri-opladning. Ikke kun var den store rækkevidde en overraskelse. Den nye Vision EQXX var også en sportsvogn i desig
Nu har Mercedes så også bevist, at de 1.000 kilometer ikke kun er en simulation på en computer. Den tyske fabrikant med speciale i luksusbiler har nemlig ladet en Vision EQXX køre på tværs af Europa under normale forhold.
Mercedes har ladet undervogn og elmotor udvikle i samarbejde med Formel-1 specialister fra Mercedes MG High Performance Power Trains.
Motoren leverer 180 kW eller 241 hestekræfter. Dem for EQXX-ejeren meget mere glæde af end i normale elbiler. 95 procent af energien i det indbyggede batteri på 100 kWh bliver sendt til hjulene.
Takket være nye materialer er det samtidig lykkedes at bygge batterierne 30 procent mindre end i Mercedes’ EQS biler. Batterierne vejer kun 495 kilo.
Prøvekørslen blev indledt i Mercedes-Benz´ udviklings-center i Sindelfingen nær Stuttgart i Tyskland. Her ladede ingeniører først batterierne op til 100 procent, før de blev forseglet.
En kontrollør fra TÜV SÜD, der svarer til de danske syns-myndigheder, blev inviteret med på køreturen for at sikre, at der ikke blev snydt med ekstra opladninger undervejs.
Turen gik så ud på den tyske Autobahn 81, hvor den elektriske sportsvogn kørte med hastigheder op til 140 kilometer i timen. Målet var Schweiz, hvor bilen skulle forsøge at klatre i bjergene, inden turen gik videre til Italien.
På de tyske motorveje kunne Mercedes Vision EQXX udnytte, at bilen har en meget lav vindmodstand på 0,17. Elbilen kørte også på særlige Bridgestone dæk med lav rulle-modstand, ligesom den havde fået en aktiv diffuser anbragt bagpå, der går i funktion ved hastigheder over 60 km i timen.
På vej ned ad bjergene i Norditalien kunne Mercedes afprøve, om EQXX´ computere virkede ordentligt med automatisk gen-indvinding af bremse-energi – ”rekuperation.”
I Italien kunne elbilen også få glæde af, at solen skinner ofte. På taget er EQXX nemlig forsynet med 177 solpaneller, der er koblet til deres eget 12 volts batteri.
Det bruger Mercedes til at leve strøm til bilens øvrige elektriske udstyr – bortset fra motoren. Det kan f.eks. være skærme, varme, stereo, aircondition, vindues-viskere osv.
Mercedes vurderer, at solcellerne har kunnet øget elbilens rækkevidde med 25 kilometer på den 1.000 kilometer lange køretur fra Stuttgart, via Milan i Italien og til sidst Cassis nær Marseille i Frankrig.
Undervejs kørte EQXX i temperaturer fra 3 til 18 grader Celsius og mødte alt fra let regn til højt solskin. Med andre ord testede man også, hvor følsomme batterier er under forskellige vejrforhold.
Totalt set var strækningen på 1.008 kilometer, og den tog 12 timer at gennemføre. Gennemsnits-hastigheden lå på 87,4 kilometer i timen.
Da Mercedes-bilen nåede sit mål, var der stadig 15 procent kapacitet tilbage i batterierne. Det svarer til et forbrug for 8,7 kWh pr. 100 kilometer under normale trafikforhold.
Imponerende og virkelig noget, der lover godt for fremtidens elbiler. Netop rækkevidden har hidtil være en Archilles-hæl for bilister, der bruger deres køretøj på længere rejser f.eks. på tværs af Danmark.
Desværre er EQXX kun et koncept og bliver næppe realiseret i sin nuværende form. Til gengæld lover Mercedes-Benz, at erfaringerne fra rekordbilen vil blive brugt i de kommende års elbiler fra fabrikken….
Ingen kommentarer endnu