iPhone flytter fra Kina

Mærsk kaster sig ud i Counter-Strike

“CS:GO” turneringer samler tusinder af tilskuere. (Foto: BLAST Premier)

Meget kunne tyde på, at Danmarks helt store virksomheder har fået smag for computerspil og ikke mindst de unge mennesker, der befolker e-sport og gamer-verdenen.

For et par dage siden meldte LEGO koncernen, at man havde købt sig ind med en milliard dollars i det amerikanske softwarehus Epic Games – bedst kendt for spillet ”Fortnite.”

Nu følger A.P. Møller Mærsk så i hælene ved at gå ind som hovedsponsor for den internationale turnering i spillet ”Counter-Strike.”

Mærsk blev åbenbart bidt af e-sport og computerspil, da virksomheden i november sponserede samme turnerings finale, der foregik i Københavns Royal Arena.

Over 25.000 tilskuere deltog i det tre-dages event, som blev set af millioner af spilfans verden over via ”live” streaming fra begivenhederne i den store hal på Amager.

Nu har Mærsk så tegnet en kontrakt med den danske event-arrangør BLAST Premier om at hoppe ind som sponsor for dette års resterende seks Counter-Strike turneringer.

Den næste turnering – Spring Showdown – holdes fra den 27. april til den 3. maj. 16 af verdens bedste e-sport hold kæmper mod hinanden på. Blandt dem er også danskere.

Totalt set deltager 32 hold i de seks turneringer. De skal konkurrere om en præmiesum på 17 millioner kroner. Mærsk leverer præmien til årets bedste spiller.

Med sponsoratet af den globale Counter-Strike turnering håber Mærsk at kunne lokke flere it-talenter til at blive ansat. (Foto hElla Don / Unsplash)

Det oprindelige Counter-Strike spil stammer helt tilbage fra 2000. Den nuværende variant CS:GO – Global Offensive – har været på markedet i ti år og er i dag verdens mest populære computerspil.

Der er tale om et såkaldt ”first person shooter game”, hvor to hold med hver fem spillere udkæmper et blodigt slagsmål med hinanden på computerskærmen.

LEGO’s mening med at investere i Epic Games er åbenlys: Den danske legetøjs-gigant vil også være blandt de helt store i computerspil til børn og fremtidens internet – Metaverse.

Mærsk har et helt andet formål. Det store rederi er ved at blive en logistik-virksomhed, hvor it-systemer er det centrale element.

Til det formål har Mærsk nu om dage mere brug for programmører og computer-specialister end traditionelle shipping-folk i nydelige jakkesæt med slips.

Antallet af tech-ansatte i Mærsk er således tredoblet til 6.000 i de seneste seks år. Hver måned er der brug for omkring 100 ekstra.

Dygtige unge it-uddannede er i underskud på det danske marked og derfor meget eftertragtede. Mærsk vil bruge sit Counter-Strike sponsorat til at komme tættere på denne målgruppe og få opbygget et image som en cool og trendy virksomhed at være ansatr i.

Også andre danske virksomheder er i øvrigt sponsorer for Counter-Strike turneringen. Det er bl.a. hovedtelefon fabrikanten EPOS, der ejes af den store høre-apparat fabrikant Demant….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

iPhone flytter fra Kina