Sony soundbar til fin pris

Lobby-arbejde vokser i tech

(Foto: Geralt / Pixabay)

De store tech-fabrikanter bruger hvert år har enorme udgifter på udvikling og markedsføring af nye produkter og tjenester.

Det ved alle. Færre er nok klar over, at de samtidig bruger flere og flere penge på at påvirke politikere og myndigheder. Kort sagt på lobby-virksomhed.

Blandt de mest kendte af de amerikanske tech-giganter har Amazon og Meta-ejede Facebook investeret flest penge i lobby og spindoktorer sidste år. Nemlig henholdsvis 20,3 og 19,1 million dollars alene i USA.

Hvad de har brugt på at bekæmpe EU og påvirke beslutninger i enkelte lande som f.eks. Danmark, er ikke medtaget i denne oversigt. Regnes de med, er beløbene sikkert meget større.

Kun database giganten Oracle kan blande sig med i toppen blandt de lobby-ivrige tech-giganter, som amerikanerne har døbt GAFAM – Google, Apple, Facebook, Amazon og Microsoft.

Ifølge den nye analyse fra Statista har Oracle øget sine lobby-investeringer med 12 procent i det forløbne år. Oracle bruger nu samme beløb som chip-giganten Qualcomm.

Sidstnævntes øgning af lobby-udgifterne på 15 procent fra 2020 til 2021 kan formentlig forklares med chip-manglen, der opstod sidste år som følge af Corona pandemien og Supply Chain problematikken.

(Infografik: Statista.com)

Når Facebook, Amazon og Google også har postet flere penge i lobbyister og spindoktorer, skyldes det uden tvivl dårlig presse-omtale og truslen om flere konkurrence-sager.

Apple er den interessante undtagelse fra reglen. Selvom Apple har haft sit eget uvejr efter det juridiske slagsmål med videospil fabrikanten Epic omkring App Stores monopol på indtjening i apps, har Apple skåret sine lobby-udgifter ned. Fra 6,7 til 6,5 millioner dollars.

I Europa hedder GAFAM-medlemmernes yndlings-modstander Margrethe Vestager i EU. Den danske kommissær har gennem årene uddelt mange milliard-store bøder til tech-giganter, fordi de ikke overholder konkurrence-reglerne.

I USA har Vestager fået en ”søster” i Lina Khan, som præsident Biden sidste år udnævnte til chef for den magtfulde Federal Trade Commission (FTC).  Khan er kendt som kritiker af ”big tech” og en anti-monopol-specialist.

Bidens regering har desuden vedtaget nye love som ”Platform Competition and Opportunity Act”, der gør det sværere for store tech-virksomheder at købe konkurrenter.

Dertil kommer den nye amerikanske ”Innovation and Choice Online Act”, der skal forhindre sociale medier i at give deres egne produkter en fortrinsret fremfor andres services i medierne….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sony soundbar til fin pris