Her er den første Tyrannophone

Skoleelever bekæmper digital mobning

(Foto: Telenor)

Corona har betydet mange flere timer foran skærm end normalt og dermed også en større fare for digital mobning og online drillerier mellem børn.

Mange af dem må have været klar over risikoen, for aldrig før har så mange børn på fjerde til sjette klassetrin deltaget i #digitalpænt.

Det er et undervisnings-forløb, som teleselskabet Telenor har kørt i fem år. Her  2021 har 8.500 elever i knap 400 skoleklasser deltaget. Det er flere end nogensinde før og hele 2.400 flere end sidste år.

Målet med #digitalpænt er at sætte fokus på digital kommunikation, trivsel og mobning blandt børn og unge i de sociale medier.

Seks af ti børn har oplevet digital mobning i f.eks. sociale medier. (Foto: Rodnae Productions) pige med mobbe skilt)

Telenors undervisnings-forløb er et tilbud til alle 4. til 6.-klasser og skal hjælpe skolerne med at oplyse og uddanne eleverne i brugen af sociale og digitale medier.

Det består af materialer til workshops, rollespil og fælles refleksionsøvelser og afsluttes med en skolekonkurrence, hvor eleverne i en kort film kan vise, hvad de har lært.

En jury bestående af repræsentanter fra bl.a. Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik udvælger den bedste film i hver region. Ud over æren er præmien en check på 10.000 kr. til en fælles klasseoplevelse.

Telenor har drevet #digitalpænt siden 2016 og videreudvikler hvert år undervisnings-materialet i samarbejde med elever og lærere,

Her er vinder-videoen fra Region Midtjylland i Telenors #digitalpænt skolekonkurrence.

Temaerne skal være aktuelle og relevante for børnenes hverdag. I år har de bl.a. arbejdet med sprogbrug på digitale medier, venskaber og økonomi i onlinespil, samtykke til billeddeling og pres i forhold til filtre og likes på medier som Instagram.

Selv om dette års konkurrence er slut, ligger undervisnings-materialet for 2021 stadig tilgængeligt til download på Telenors hjemmeside via dette link.

Ifølge Telenor har seks af 10 børn oplevet at være udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online.

Halvdelen af børnene har prøvet at modtage sårende eller grimme kommentarer enten om dem selv eller om en ven. Ofte er det én fra klassen, der har skrevet de grimme kommentarer

Børnene bruger i gennemsnit to timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer på online spil….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er den første Tyrannophone