Samsungs ure vinder frem

Hele forruden er en skærm

(Foto: Volvo Cars)

Gennem årene har svenske Volvo stået for mange vigtige fornyelser i bilverdenen – ikke mindst, når det gælder trafiksikkerheden. Volvo var f.eks. først i verden med tre-punkt sikkerhedsseler og nakkestøtter.

For to uger siden præsenterede Volvo sin vision for en elektrisk personbil, der langt hen ad vejen er fremstillet af genbrugs-materialer.

Volvo Concept Recharge benytter bl.a. dæk lavet af gammelt gummi, ligesom hele kabinen rummer lutter materialer fra genbrug af f.eks. plastik-affald, kasseret beklædning osv.

Volvo regner således med at kunne reducere en personbils CO2 aftryk over en hele dens levetid med 80 procent i forhold til en XC60 SUV model fra 2018. Vel at mærke, uden at bilen mister nogle af de kvaliteter, Volvo er kendt for.

For to uger siden viste Volvo sin vision for fremtidens klimarigtige personbil. Concept Recharge er ikke kun eldrevet, men langt hen ad vejen bygget af genbrugs-materialer. (Foto: Volvo Cars)

Det seneste nye tiltag fra Volvo kom så lige inden weekenden. Det var opkøbet af det israelske high-tech firma Spectralics, der udvikler optiske chips og film-materialer til displays og skærme.

Volvo kører dermed helt frem i første front, når det gælder fremtidens bil. Knowhow til elbiler får svenskerne fra deres kinesiske ejer Geely, mens Spectralics kommer med de forruder, bilister vil se ud af om få år.

Såkaldte Head-Up displays – forkortet HUDs – er allerede standard eller bliver tilbudt som ekstra-udstyr, efter at de har været brugt i flere årtier i bl.a. militærfly.

Disse displays er små og blænder vigtige trafik-informationer op i forruden lige foran bilistens øje – hastighed, navigation, temperatur osv.

Små head.up displays fås i dag som standard eller ekstra tilbehør til mange bilmodeller. (Foto: Wikimedia)

Volvo går dog et langt skridt videre med sin overtagelse af Spectralics. Volvo får nu adgang til at omdanne hele bilens forrude til én stor digital skærm.

Spectralics’ patent omfatter produktionen af en gennemsigtig film i flere lag, som kan sende strøm og billeder op i større målestok end Head-Up displays.

I praksis kan langt flere informationer fordeles over hele forruden, hvor de er mest hensigts-mæssige. Det sker, uden at oplysningerne skal blændes op. I stedet er de en del af selve ruden.

Ifølge Volvo behøver informationerne ikke kun at være relevante for selve føreren. I passager-siden kan det f.eks. være underholdning som spil, radio og fotos.

Man kan forestille sig, at alle eller nogle af de øvrige ruder i bilen omdannes til digitale skærme, som man enten kan se igennem som nu eller blændes ned, så de fungerer som computerskærme til film, video og spil.

Head-Up displays kendes i mange år fra fly. Her er det et i forruden et F18 kampfly, hvor en ”dog fight” situation simuleres. (Foto: e2a2j / Wikimedia)

Volvo indrømmer, at den nye teknologi er lovende, men stadig et stykke vej fra at kunne indbygges i personbiler til en fornuftig pris.

Forståelig nok ser svenskerne store muligheder i Spectralics’ optiske teknologi. Også set i forhold til trafiksikkerhed, der altid har været et særkende hos Volvo.

Den nye teknologi giver f.eks. adgang til at benytte Augmented Reality (AR) som en del af bilens kommunikation til fører og passagerer.

AR kan f.eks. vise kopier af vejskilte direkte i forruden eller holografier af andre køretøjer på vejen.

Samtidig kan nye typer kameraer monteret på bilen ”se igennem” mørke og tåge. På den måde får føreren vist et virtuelt billede op på hele forruden, som om han eller hun kigger normalt ud på verden foran bilen – se artiklens indledningsfoto….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsungs ure vinder frem