Smartwatch er også pille-triller

Ny Digital Post forsinkes

(Foto: Geralt / Pixabay)

Bekæmpelsen af og beskyttelsen mod Corona har første-prioritet i det danske samfund. Derfor må andre projekter træde i baggrunden og blive udsat til bedre tider.

Det er præcist, hvad der nu sker med den offentlige sektors næste generation af Digital Post. Den skulle have været i luften den 30. november, men er nu flyttet til første kvartal næste år.

Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.

For et par uger siden fik alle danskere en mail, der fortalte, at de ikke ville kunne bruge e-boks i dagene fra den 27. til den 29. november. Det var, fordi den nye Digital Post skulle rulles ud. Den advarsel gælder ikke længere. Du vil få post fra det offentlige, som du plejer.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen er den nye Digital Post ellers færdigudviklet og klarmeldt til at gå i luften om en uge.

Styrelsen tør imidlertid ikke give startskuddet, fordi  sygdoms-situationen i det danske samfund i øjeblikket stiller særligt høje krav til, at leverancen af Digital Post til borgere og virksomheder er stabil og pålidelig til hver en tid. Sundhedsfaglig information skal komme hurtigt, nemt og sikkert ud til alle modtagere.

Driftsforstyrrelser, som ofte sker i forbindelse med lancering af nye digitale services, må derfor ikke forekomme på en kritisk infrastruktur som Digital Post. Heller ikke, selvom forstyrrelserne måtte være nok så kortvarige.

(Foto: Geralt / Pixabay)

Den nye Digital Post-løsning er en kompleks løsning, som kræver flere end tusinde integrationer mellem løsningen, myndigheder og leverandører.

Regionerne har rejst bekymring om, at det planlagte lancerings-tidspunkt udgør en betydelig risiko på et tidspunkt, hvor sundhedsvæsenet i forvejen er presset.

Hertil kommer, at sundheds-myndighederne i den nuværende situation vurderer det afgørende at kunne sende Corona-relateret Digital Post ud til borgerne.

Digital Post består ikke bare af den centrale postkasse – selve Digital Post-løsningen – men også af alle de systemer, som bruges til at sende post til og fra postkassen.

Derfor er der tale om adskillige tusinde integrationer, der skal sættes op i tillæg til de integrationer, der skal finde sted fra de platforme, hvor borgere og virksomheder læser deres post.

Udsættelsen sker i forbindelse med leverandør-skift af Digital Post og ved overgangen fra det hidtidige it-system hos e-Boks A/S til det kommende it-system, der driftes af Netcompany A/S.

Ved overgangen til den nye postløsning hjemtager Digitaliseringsstyrelsen data-ansvar, strategisk ejerskab og beslutnings-kompetence for Digital Post. Desuden sørger styrelsen for flytning af borgeres og virksomheders post.

En ny dato for lancering forventes annonceret i december….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smartwatch er også pille-triller