Er du afhængig af sociale medier?
Mere end hver anden dansker mellem 18 og 34 år – 57 procent – bruger de sociale medier ivrigt, når de vil i forbindelse med verden omkring dem.
Danskerne bruger i snit 1,5 time om dagen på Facebook, én time på Instagram og to timer på TikTok. De virkelige entusiaster – det er fem procent – tiktokker i otte timer hver dag.
Tallene stammer fra sikkerheds-specialisterne hos Kaspersky, der har interviewet 1.001 danskere for at lære deres social media at kende i en periode, hvor Corona har præget vores hverdag. Undersøgelsen blev gennemført i 25 lande mellem den 18. og den 31. maj.
De fleste danskere bruger sociale medier, fordi de føler sig underholdt. Det siger 53 pct. Hver tredje – 34 procent – føler sig opdateret via dem.
30 procent af danskerne vurderer, at sociale medier har en positivt effekt på samfund og politik, mens 24 procent, mens 24 procent mener det præcist modsatte.
Kaspersky noterer sig, at danskerne er blandt de folkefærd, der er mest opmærksomme på de negative sider ved at bruge sociale medier. Både når det gælder datasikkerhed og brugernes mentale sundhed:
63 procent af os har hørt historier om de farlige sociale medier. Af dem har to af tre – 68 procent – siden ændret adfærd, når de er online.
Hver tredje dansker – 33 procent – bruger f.eks. sociale medier mindre, end de gjorde tidligere. Tilsvarende afviser 30 procent i dag at kaste sig ud i online diskussioner. 25 procent følger ikke længere de personer, som de har dårlige erfaringer med.
“Selvom over halvdelen af verdens befolkning har været aktive på sociale medier i mere end et årti, er mange af os stadig ved at finde ud af, hvordan vi skal balancere de positive sider ved de sociale medier med de negative,” forklarer David Emm. Han er den øverste ansvarlige for it-sikkerheds-research hos Kaspersky.
“Virtuelle relationer er blevet normen for mange mennesker, men udvikling af en online-relation betyder desværre ofte en overdreven deling af personlige oplysninger. Det kan så føre en masse negative ting med sig,” fortsætter han.
David Emm lister også gerne nogle af risiciene op – Hacking og phishing-forsøg, doxing og mobning og online shaming.”
Ifølge den nye undersøgelse kender hver fjerde dansker – 25 pct procent – i alderen 18-34 år mennesker, hvis person-oplysninger er blevet kompromitteret i sociale medier. Syv procent har været ofre for online svindel.
Kaspersky anbefaler derfor, at alle social media brugere sørger for, at deres indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger hele tiden er opdateret. Desuden er det en god idé at brige software til administration af adgangskoder.
Man bør også være meget opmærksom på, hvilke informationer man deler på sociale medier. Man ved jo aldrig, hvem der kigger med.
Kaspersky har for nyligt lanceret ShareAware Hub . Det er en platform, der hjælper brugere af sociale medier med at forstå, hvordan de kan være mere sikre online og samtidig nyde godt af de sociale medier. Kaspersky har tillige publiceret en række guides til bedre online beskyttelse på Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, TikTok og Snapchat….
……………..
Ingen kommentarer endnu