Den giver gennemsigtig strøm

Computer fuldender Beethovens 10.

(Foto: Telekom)

Alle kender Ludwig van Beethoven og hans musik. Han er trods alt den mest spillede komponist i verden. De fleste ved også, at Beethoven nåede at skrive ni symfonier, inden han døde i 1827 stokdøv og kun 57 år gammel.

Eller er det korrekt?

Indtil i midten af 1980’erne havde man ikke andet end rygter at bygge på, at Beethoven skulle have været i gang med en 10. symfoni indtil kort før sin død af en lever-sygdom.

Først for 40 år siden blev den 10. symfoni opdaget i Beethovens efterladenskaber. Symfonien blev aldrig færdigskrevet og eksisterer kun som skitser, fragmenter og hundreder af tætskrevne nodeark.

Kunne den mon stykkes sammen og spilles? Kunne den måske endda skrives færdig, og hvem turde binde an med sådan en opgave?

(Foto: Telekom)

I går kunne Beethovens 10. symfoni opleves for første gang og i sin (formentlig) fulde længe. Formentlig, fordi ingen nogensinde vil vide, hvordan tonernes mester selv havde tænkt sig, at symfonien skulle slutte.

Computere med kunstig intelligens (AI) har analyseret de dele af symfonien, som Beethoven nåede at skrive.

Maskin-læring har tilegnet sig alle komponistens noder, rytmer og strukturer – både dem fra de kendte dele af 10. symfoni, men også indholdet af Beethovens tidligere symfonier.

Resultatet er kontroversielt. Mange musik-elskere er oprørte, mens computerfolk og programmører jubler. Hvis Beethovens 10. symfoni bliver en succes, kan det blive det folkelige og kulturelle gennembrud for kunstig intelligens.

Tysklands store teleselskab – Telekom – tog chancen og finansierede færdig-gørelsen af Beethovens sidste værk. Det blev uropført under Telekom Forum i aftes i Bonn – komponistens egne fødeby.

Spørgsmålet er, om Beethoven vil rotere i sin grav eller sidde og lytte fornøjet med på sin sky i musik-himlen, når han lytter til den kunstigt intelligent skabte 10. symfoni. (Maleri: Joseph Karl Stieler fra 1820 / Wikimedia)

I juni 2019 samlede Telekom et team af internationale fagfolk med det ene formål at fuldende Beethovens 10. symfoni – komponister, musik-historikere, folk med speciale i data-musik og naturligvis eksperter i kunstig intelligens.

Chefen for Telekoms arbejdsgruppe – Matthias Röder fra Karajan Instituttet i Salzburg – fortæller, at Beethoven altid gik rundt med en lille notesbog i sin frakkelomme.

På spadsere-ture fik komponisten de fleste af sine ideer til sin musik. Dem skrev han straks ned i notesbogen, inden han kopierede dem over i større skitsebøger, når han kom hjem.

”Når vi kigger i disse gamle skitsebøger, er det som at se ind i Beethovens musikalske hjerne. Høre tonerne kunne komponisten kun inde i sit hoved.  I sine sidste år var han stokdøv,” forklarer Röder.

Hvordan den 10. symfoni kunne have lydt, har så moderne software med kunstig intelligens udregnet. Et program, der kan imitere et menneskes beslutninger.

Før computeren kunne det, måtte forskerne lære den kunstige intelligens, hvordan Beethoven arbejdede og dannede sine melodier. Samtidig uddannede man AI’en i den typiske musik fra komponistens tidsperiode, for den påvirkede også hans musikalske tone-univers.

(Foto: Telekom)

Arbejdet med den 10. symfon tog adskillige måneder. Den foregik nemlig i små skridt ad gangen – ligesom når man skriver et stort computer-program.

Computeren måtte hele tiden simulere Beethovens typiske stil, når der f.eks. manglede en overgang mellem to dele af symfonien.

Til sidst hører man mellem 10 og 15 procent musikalsk materiale, som stammer direkte fra Beethovens nedskrevne notitser. Resten har computeren og kunstig intelligens komponeret.

Med andre ord bruger man ikke kun kunstig intelligens til at kopiere opgaver, som mennesket gør – f.eks. med robotter i fabrikker. Denne gang har man benyttet teknologien til at skabe ting, der aldrig har eksisteret før.

Lyder resultatet så som Beethoven? Det vil der nok være delte meninger om, siger Matthias Röder i en pressemeddelelse fra Telekom.

Musikstilen er nemlig helt anderledes end i den bombastiske 9. symfoni, der bl.a. indeholder EU’s national-melodi ”Freude Schöner Götterfunken.”

I sine skitser til den 10. symfoni benyttede en meget mere diskret musikstil, der nærmest var en modpol til den berømte niende:

”Symfonien er definitivt komponeret i en stil, som Beethoven også har benyttet på sine ældre dage. Der er altså tale om en musik helt i overensstemmelse med mesteren selv,” understreger Röder.

Den 10. symfoni skulle egentlig have været opført første gang til Beethovens 250-års fødselsdag i april 2020, men måtte aflyses på grund af Corona pandemien.

Nu skete det i går i Bonn ved hjælp af Beethoven orkestret under ledelse af general-musik-direktør Dirk Kaften.

Den 27. oktober bliver den 10. symfoni genopført ved en gala-forestilling i Hamburgs imponerende Elbphilharmonie.

Inden da kan man nu lytte til den ”kunstigt intelligente” symfoni selv. Albummet ”Beethoven X – the AI Project” – kan købes i handelen, downloades eller streames….

(Foto: Telekom)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den giver gennemsigtig strøm