Laptop til det hårde liv

Instagram er en sladrehank

(Foto: Ben White / Unsplash)

De fleste af os har vel prøvet at se en produkt-video på YouTube, og få øjeblikke senere ser man en reklame dukke på sin Instagram profil for præcist samme vare.

Hvad der kan virke lidt som sort magi, har vi for længst vænnet os til de personlige og skræddersyede annoncer.

De dukker også op på skærmen, selvom man er sikker på, at man kun har nævnt produktet i en personlig meddelelse i et socialt medie.

Sandheden er, at alle de apps og websider, vi bruger, indsamler store mængder data om os. I mange tilfælde bliver disse informationer sendt videre til tredje-part, der typisk er marketing-firmaer og store fabrikanter af forbrugervarer.

I princippet skal hver bruger godkende, at det bliver gjort.Tilladelserne gemmer sig typisk i den lange liste af vilkår og betingelser, som vi skal klikke ja til for at få lov til at bruge en app.

Og hånden på hjerte – hvornår har I sidst læst disse tekster grundigt igennem, før I har klikket ok på skærmen?

Sidste år gjorde Apple det lidt lettere for forbrugere at forstå og gennemskue, hvilke oplysninger smarte apps indsamler – og hvor informationerne forsvinder hen.

Populære apps som Instagram fortæller en masse videre om sine brugere. (Foto: Kate Torline / Unsplash)

Apple placerede såkaldte ”privacy labels” på programmer i App Store. De er en slags varedeklaration, der inddeler personlige data i 14 forskellige kategorier.

Fra geografisk placering til indkøbs-historik, søge-emner, browsing-lister og kontakt information.

Ved hjælp af disse data har den schweiske udbyder af sky-relaterede services – pCloud – undersøgt, hvilke af markedets populære apps der opsamler og deler deres informationer mest.

Eller med andre ord – hvilke apps er de store sladrehanke?

Analysen afslører, at Instagram er den største synder. Instagram deler personlig information med eksterne modtagere i 11 af de kategorier, som Apple har opstillet. Det svarer til 79 procent!

Facebook selv kommer på andenpladsen med 57 procent og Linkedin lige efter med 50. TikTok, Snapchat og Twitter kommer meget længere nede på listen.

Lidt interessant er det vel, at Facebook indsamler og sladrer mindre end sit eget datterselskab Instagram.

Når politikere, medier og forbruger-beskyttere udpeger syndere, placerer de som regel Facebook øverst….

(Infografik: Statista.com)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Laptop til det hårde liv