Højttaler med hemmeligheder

Facebook laver Clubhouse kopi

(Foto: Dmitry Mashkin / Unsplash)

De sociale medier stjæler lystigt features og ideer fra hinanden. Det går jo ikke, at en konkurrent har funktioner, der kunne lokke kunder fra en selv. Så hellere kopiere og så bagefter kalde det sin egen idé.

Facebook har brugt denne praksis mange gange. Mest berømt er nok Facebooks plankning af SnapChats Stories feature, der i dag findes i kopier på både Instagram, Facebook og WhatsApp.

Den næste kopi ser nu ud til at være på vej i skikkelse af såkaldte ”audio rum”, som Clubhouse app’en har stor succes med.

Det er en ny type audio-chat, der foregår i lukkede rum, hvor kun inviterede kan lytte med og give udtryk for deres mening vokalt.

Clubhouse kan også være meddelelser, hvor man indtaler sine budskaber i stedet for at skrive dem. Altså en slags podcasts i mini-udgave.

Facebook er på vej med en kopi af den i øjeblikket meget trendy Clubhouse app. (Foto: Austin Distel / Unsplash)

 

Clubhouse opnåede berømmelse i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og er i dag den klart mest ”hotte” nye idé i de sociale mediers verden.

Både Twitter, TikTok og Telegram udvikler på egne ”audio rum”. De får så nu selskab af Facebook, der i første omgang vil placere funktionen i Instagram og/eller Messenger.

Senere skal Facebook selv følge efter. Til den tid vil det så i kun være med lydrum, men også med videorum i samme stil.

Hos Clubhouse er en af de smarte features, at man kan holde sine vokale samtaler private. Så kan kun dem være med, som man selv har inviteret.

Ifølge social media insideren Allesandro Paluzzi vil Facebook og Instagram også tilbyde private lytterum.

Samtidig kan funktionen dog også sættes som “public”. På den måde får ens udtalelser præg af at være en offentlig tale eller diskussion. Invitationer til at lytte med er ikke påkrævet.

Hos Instagram og senere Facebook vil man kunne vælge mellem både audio og video rum til chat. Hos Clubhouse er det kun audio. (Foto: Allesandro Paluzzi / Twitter),

Clubhouse selv har også haft sine udfordringer, siden den lille samtale-app pludselig blev kendt over det meste af verden.

Inden berømmelsen krævede Clubhouse, at app’en skulle have adgang til brugernes telefonbog på mobilen, inden dørene til et privat samtale-rum blev åbnet.

Det skabte voldsom diskussion på nettet, fordi mange brugere følte, at det gik ud over deres privatliv – og hvor forsvandt de mange informationer mon hen hos Clubhouse.

Desuden var kravet selvmodsigende. Når Clubhouse på den ene side tilbød private og diskrete samtalerum, kunne app’en ikke samtidig forlange åbenhed om brugernes egne kontaktlister.

Clubhouse har siden ændret denne praksis via en opdatering af app’en, som app’ens brugere bør huske at installere.

I dag kan Clubhouse brugere direkte indtaste kontakt-nummeret på den ven, de vil sende en invitation til – uden at være bange for, at alle venner bliver afsløret. Clubhouse kan ikke længere læse ens lister på mobilen….

Her er et tidligt kig på Facebooks egen Clubhouse udgave. (Foto: Allesandro Paluzzi / Twitter),

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Højttaler med hemmeligheder