Bliver OnePlus og OPPO til ét?

Vidste du det om sociale medier?

(Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

Mens Corona pandemien har rumsteret overalt i vores samfund, sidder vi foran en skærm i meget mere tid end før.

Officielt er det naturligvis til online møder, med kontor-programmer på hjemmekontoret eller til fjern-undervisning fra skoler og højere uddannelser.

Mere in-officielt går en pæn portion af dagen til computerspil og besøg i de sociale medier. Facebook, Instagram, Twitter eller TikTok har fået mere magt end før. Spørg bare politikerne på Christiansborg eller i Det Hvide Hus.

Jeg synes derfor, at det kunne være relevant at samle nogle af de nyeste statistikker for at vise, hvordan udviklingen går i vores digitale livsstil.

Hvilke sociale medier er størst? Hvor meget tid sidder vi hver dag foran skærmen? Hvilke kontor-programmer bruger vi mest?

Nogle af tallene fra analyse-firmaer som Kepios, Datareportal, Hootsuite og Wearesocial kender I sikkert allerede. De er jo ikke hemmelige og er vist i både aviser og på tv.

Det er dog sjældent, at vi er dem i en større sammenhæng. På en måde, der giver et bedre overblik.

Så mange mennesker verden over bruger internet, mobiltelefon og sociale medier. (Infografik: Kepios / WeAreSocial / Hootsuite)

Instagram og Snapchat vokser hurtigst
Lad os begynde med de sociale medier, der for første gang passerede fire milliarder brugere i verden i oktober sidste år. Ved nytårstide var det 4,14 mia. Det er en pæn andel af de 7,834 milliarder mennesker, som lever på denne jord.

Sociale medier vokser samtidig stærkt. Alene sidste år besøgte 450 millioner mennesker sociale medier for første gang. Det svarer til en fremgang på over 12 procent.

Man kan også illustrere vokseværket på en anden måde: Ifølge analyse-firmaet Kepia begyndte 14 mennesker i sekundet at bruge sociale medier.

Her er verdens 18 største sociale medier. Facebook ligger suverænt i spidsen, mens Kina har syv medier med på listen. (Infografik: Kepios / WeAreSocial / Hootsuite)

 

 

Fremgangen vil nok flade en smule ud, når Corona pandemien forsvinder. Men ikke I væsentlig grad. Mange mennesker, som tidligere afviste sociale medier som useriøst legetøj, har nu vænnet sig til at bruge dem.

Variationer i brugertal vil være forskellige fra det ene sociale medie til det andet. Ligesom modetøj og popgrupper er nogle sociale medier mere trendy end andre i perioder.

Selvom Facebook hører til de ”gamle”, vokser Facebook fortsat. De seneste tal viser, at ”fjæset” nu har 2,7 milliarder brugere om måneden. Det er samtidig det antal, som Facebook kan sende skræddersyede reklamer til.

Googles YouTube og Facebooks datterselskab WhatsApp deler den globale andenplads med hver 2,0 milliarder brugere. Facebook sidder såmænd også på fjerde- og sjette-pladsen med Messenger og Instagram.

Vi er online i næsten syv timer om dagen, men ser ”kun” tv i tre-en-halv. (Infografik: Kepios / WeAreSocial / Hootsuite)

Mere interessant er i virkeligheden at se, hvordan det går med de sociale medier i Kina. De kan godt læses internationalt, mens amerikanske giganter som Facebook, YouTube og Twitter er forbudt i Kina.

Blandt verdens 12 største sociale medier sidder kineserne nu på halvdelen. Høst placeret er WeChat på en femteplads med lidt over 1,2 milliarder brugere.

Kineserne vokser dog langt fra så stærkt som Instagram eller Snapchat,der ser ud til at være Corona tidens store vindere på globalt plan.

I efteråret 2020 er Instagrams brugertal gået frem med 76 millioner eller syv procent. Facebooks lillebror kan nu prale af at have 1,16 milliarder abonnenter. Sandsynligvis overhaler Instagram snart WeChat.

Rivalen Snapchat er under halvt så stor som Instagram, men løber stærkere. I det seneste år er Snapchats brugertal vokset med 20 procent til i dag godt 433 millioner.

Apps til videomøder har fået deres store gennembrud i 2020. (Foto: Chris Montgomery / Unsplash)

Digitalisering afhænger af alder
Hvis der er én type app, som folk har lært at bruge i det seneste år med Corona pandemi, er det software til videomøder onliner.

Video-konferencer er bestemt ikke noget nyt. De har længe været fra f.eks. Skype til private eller større systemer i virksomheder.

I 2020 blev de imidlertid hvermands eje med navne som Zoom, Microsoft Teams, Google Meet eller Apple FaceTime. Nu bruger syv af ti mennesker videomøder på deres arbejde.

Næsten alle bruger email i deres arbejde. Den store fremgang ligger i video-møder, som 71 procent har taget i brug efter sidste års Corona krise. (Infografik: Kepios / WeAreSocial / Hootsuite)

 

 

 

Mere overraskende er nok, at alderen spiller en stor rolle i valget af foretrukne apps og programmer til digital kommunikation.

Ifølge analytikerne fra Kepios er e-mail den klart mest populære kommunikations-form, som over 90 procent af de under 45-årige bruger. Kravler vi op over 55 år, falder det til under 20 procent.

Det lyder måske lidt mærkeligt, men Kepios henter sine tal fra mange lande. Deriblandt også lande, hvor internet- og mobiltelefon-udbredelsen er lavere end i Danmark.

Den markante alders-forskel ser man også i forbindelse med besked-apps som WhatsApp, Messenger, Telegram og Signal.

Google er næppe overraskende verdens mest besøgte webside foran YouTube, Facebook, Wikipedia og Amazon. (Infografik: Kepios / Semrush / WeAreSocial / Hootsuite)

90 procent af de under 25-årige (”Generation Z”) bruger den type apps hyppigt til at kommunikere med kolleger og venner. Hos de 55- til 64-årige er det under halvdelen.

Endnu større forskelle ser man i anvendelsen af sociale medier på jobbet:

Fire af fem i alderen 16 til 24 år siger, at de holder forbindelse med kolleger via sociale medier. Hos ”baby boomerne”  – dem mellem 55 og 75 år – er det under 30 procent….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bliver OnePlus og OPPO til ét?