Red Bull roterer i musikken

WhatsApp trækker i land

(Foto: Alfredo Rivera / Pixabay)

(Opdateret) Facebook er atter kommet i modvind, og igen drejer det sig om (manglende) beskyttelse af brugernes privatliv og personlige informationer.

Problemet måtte nødvendigvis komme, når Facebook vil integrere sine forskellige sociale medier stærkere med hinanden.

Det vil jo betyde, at informationer om brugeres fysiske placering, personlige data adfærd online vil flyde på kryds og tværs mellem Facebook, WhatsApp, Instagram og Messenger.

I øjeblikket kan data kun gøre det ad omveje og slet ikke så direkte, som Facebook gerne vil have, fordi der er tale om vidt forskellige teknologiske platforme. Facebook har jo købt Instagram og WhatsApp ind udefra,

Omvendt ved Facebook jo godt, at et hvilket som helst forsøg på at ensrette de sociale medier vil være kohtroversielt og straks få forbruger-beskyttere og politikere på palmerne.

Det så Facebook allerede, da ideen om at bygge et fælles ”understel” til de fire sociale medier blev luftet første gang for et par år siden.

Bølgerne gik også højt sidste år, da Mark Zuckerberg og co.  sørgede for, at flere vigtige funktioneri Facebook og Instagram nu kunne bruges sammen og nås med et enkelt klik. Senere døde denne diskussion mærkelig nok ud igen.

Med over to milliarder brugere har WhatsApp udviklet sig til at være verdens næststørste sociale medie. Kun overgået af Facebook selv med 2,7 mia. medlemmer. (Foto: HeikoAl / Pixabay)

 

Nu ringer alarmklokkerne så igen – denne gang på den populære besked tjeneste WhatsApp:

Det skete her tidligt i januar, hvor nye regler (tilsyneladende) krævede, at WhatsApp brugere skulle give tilladelse til, at visse data kunne gives videre til Facebook.

Hvis folk ikke sagde ja, ville de blive smidt ud af WhatsApp, der har over to milliarder aktive brugere på verdensplan.

Facebook afviste, at det var tilfældet: Medier, politikere og social media eksperter misforstod situationen og spredte nu misinformation om, hvordan Facebook deler data mellem sine platforme.

Desuden gælder de eventuelt nye regler ikke WhatsApp brugere i EU – altså ikke i Danmark. Her sørger EUs GDPR regler for, at data ikke må deles på den måde, som Facebook planlagde. Altså ingen grund til panik for danske WhatsApp fans.

Noget må der imidlertid have været om snakken, når det gælder WhatsApp brugere i resten af verden – og nok især i USA. WhatsApp meddelte nemlig sent fredag, at den hidtidige deadline for at godkende de nye regler senest den 8. februar nu var blevet udsat i tre måneder.

Desuden skal ændringerne ikke længere gælde private brugere af WhatsApp, men kun virksomheder der bruger det sociale medie til kommercielle formål.

Facebook er blevet opskræmt over, at millioner af WhatsApp brugere er flyttet til rivalen Telegram på under 14 dage. (Christian Wiediger / Unsplash)

 

Facebook var nemlig blevet forskrækket over, at millioner af WhatsApp brugere havde sagt bye bye på kun få dage og i stedet var flyttet over til konkurrerende besked-tjeneste som Telegram og Signal.

WhatsApp og Facebook forsøgte sig straks med nye dementier og mere detaljerede forklaringer. De lykkedes ikke. Derfor kom så nu et tryk på pause-knappen, hvor der står integration trykt på:

”Vi skubber nu datoen, hvor folk vil blive bedt om at kigge på og acceptere de nye medlems-regler. Ingen vil få sin konto lukket eller slette den 8. februar,” skrev WhatsApp i et presse statement.

”Vi vil også gøre meget mere for at få løst misforståelserne omkring, hvordan sikkerhed og privatlivets fred fungerer på WhatsApp. Vi vil så gå mere gradvist frem, så brugerne kan tjekke reglerne i deres eget tempo. De nye muligheder vil så være klar den 15. maj”, fortsætter det sociale medie.

Det betyder, at  Facebook nok vil gentage sine krav senere på foråret, men de vil ikke påvirke på samme graverende måde, hvordan folk bruger WhatsApp.

Personlige meddelelser vil ikke blive ændret og fortsat være krypteret hele vejen. Et vigtigt salgs-argument, som WhatsApp har vundet millioner af tilhængere på.

”Ændringerne er kun relateret til business messaging, som det er frivilligt at bruge. Her er virkemåden mere gennemsigtig og informationerne tydelige for, hvordan vi indsamler og bruger data,” skriver WhatsApp.

Zuckerberg koncernen er irriteret over, at WhatsApp kun er blevet en succes rent brugermæssigt, men aldrig kommercielt ligesom sine søskende Facebook og Instagram. Et første klodset forsøg på dele folks personlige informationer med Facebook er foreløbigt slået fejl. (Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

 

Eller i mere praktiske ord:

Hvis vi kommunikerer med firmaer gennem WhatsApp eller shopper online via platformen, vil de nye regler om privatlivets fred træde i kraft.

Dem, der udelukkende bruger WhatsApp privat, vil ikke mærke nogen forskel. I hvert sådan som WhatsApp forklarer den nærmeste fremtid lige nu.

Facebook indrømmer samtidig, at WhatsApp slet ikke er en så god forretning som Facebook selv eller Instagram.

Regel-ændringerne skulle få mønterne til at rasle og kreditkortene til at flyve på WhatsApp, så det sociale medie blev en lige så stor kommerciel succes som sine søskende:

”Ikke alle shopper på WhatsApp lige nu, men vi tror, at mange vil gøre det fremvoer. Det er vigtigt, at brugerne er klar over disse muligheder,” forklarer WhatsApp i mere diplomatiske vendinger.

Samtidig gentager WhatsApp, at opdateringen – altså de nye krav – ikke udvider WhatsApps evne til at dele data og informationer med Facebook….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Red Bull roterer i musikken