Sennheiser til lav pris

Danskere går til politiet

(Foto: Pete Linforth / Pixabay)

I takt med, at vores liv bliver mere og mere digitaliseret, og vi i disse Corona tider er mere online end nogensinde før, stiger desværre også risikoen for cyber-kriminalitet, data-indbrud og tyveri af personlige data.

Ifølge internationale medier og sikkerheds-firmaer er hackere meget aktive for tiden:

De går f.eks. målrettet efter de databaser, som skal styre distributionen af de livsvigtige Corona vacciner.

Desuden udnytter de, at mange it-uerfarne mennesker er blevet tvunget ud på internet for at handle og holde kontakt med pårørende, venner, læger og myndigheder.

De fleste danske pc-brugere er godt klar over farerne, og stadig flere beskytter deres data bag anti-virus-programmer, kommunikation via sikre VPN-linier.

Alligevel. Har du nogensinde spekuleret, hvordan du ville reagere, hvis du opdagede, at du var blevet offer for online-svindel? Hvem ville du kontakte som det første?

En dugfrisk analyse fra det britiske konsulenthus Prolifics Testing kaster nyt liv over danskernes reaktions-mønster: Mange os kontakter straks politiet, når vi får mistanke om noget skummelt. Men i andre lande i Europa gør flere det samme.

To af tre danskere vil straks anmelde det til politiet, hvis de udsættes for trusler og blackmailing via internet og email. (Foto: Tumisu / Pixabay)

 

 

På EU-niveau ligger danskernes tiltro til, at politiet virkelig kan og vil gøre noget ved anmeldelser om cyber-kriminalitet, på et højt niveau.

Kampagnerne fra politiet og CFCS’ – Center for Cybersikkerheds – har åbenbart hjulpet.

Det samme har sikkert rædsels-historier om vellykkede hacker-angreb mod store danske virksomheder som f.eks. Mærsk.

Desuden har rigtigt mange danskere opdaget, hvor sarte og skrøbelige deres nye kommunikations-linier virkeligt er, når f.eks. e-boks, Dankort, Nets og bankernes it-systemer bryder ned.

Prolifics Testing har gravet dybt ned i de seneste nye statistikker fra EU-Kommissionen for at finde ud af, om europæere reagerer forskelligt, når de føler sig truet af it-kriminalitet. I den forbindelse er 1.013 danskere blevet interviewet.

Overordnet set ligger danskerne blandt de fem-ti EU-lande, hvor flest vil gå til politiet, når de støder på cyber-kriminalitet.

Sverige ligger generelt højst i politi-anmeldelser, mens der er overraskende store forskelle i danskernes reaktion på forskellige typer data-svindel:

81 procent af dem fortæller, at de vil kontakte politiet med det samme, hvis deres personlige data blev stjålet online. Det giver en fjerdeplads i Europa.

Hvordan reagerer du, hvis du får mistanke om, at du er udsat for it-kriminalitet? (Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

To af tre danskere – 67 procent – vil også gå til politiet, hvis de blev udsat for ”cyber blackmail” og trusler. På dét punkt ligger vi fjerde-højest i EU.

Tilsvarende vil 61 procent straks anmelde det til politiet, når de fik mistanke om, at der skete mystiske ting med deres bank-konti online. Her ligger hele 18 lande foran danskerne.

28 procent går til politiet, hvis deres e-mail eller social media profiler er blevet hacket. Også en meget lav procent, der giver en skuffende 17. plads i Europa.

Men langt færre – kun 14 procent – vil søge hjælp hos politiet, når de føler sig generet af ”phishing mails”, der forsøger at lokke personlige informationer ud af dem via e-mail. På dette punkt ligger Danmark helt i bund blandt 28 EU-lande.

Omvendt vil over halvdelen af os – alarmere forhandlere eller webshops som det første, hvis de er blevet ramt af bedragerier i forbindelse med online indkøb. Det siger 56 procent.

Det giver igen lav placering i EU som helhed. Indbyggere i 16 andre lande vil enten gå til politiet eller kontakte web-butikkerne.

Endelig er der bemærkelsesværdig stor forskel på, hvordan europæere vil reagere, hvis de bliver forhindret i at få adgang til online services, fordi de er lukket ned af hacker-angreb.

69 procent af cyprioterne vil straks gå til politiet, mens kun 31 procent af danskerne vil gøre noget – og i så fald vil de gå til ejeren af internet-tjenesten – f.eks. banken eller myndigheden. Kun finnerne vil hverken gå til politi eller service-ejer. De vil i stedet alarmere Internet udbyderen….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sennheiser til lav pris