OnePlus bliver Cyberpunk

Så afhængige er vi af sociale medier

(Foto: Dole777 / Unsplash)

Hvis I læser dommerdags-profetier i formiddags-aviserne eller ser på tv, at sociale medier er som narko for danskerne, kan I godt tage det med ro.

På verdensplan er danskerne nemlig blandt de mindst aktive, når det gælder vores daglige forbrug af Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, Twitter eller TikTok.

Der findes 40 andre lande, hvor befolkningen bruger mere tid på sociale medier end i Danmark. I fem af landene faktisk over dobbelt så mange timer.

Det viser en ny analyse, som det britiske svar på Amazon – OnBuy.com – har fået foretaget. Den afslører en række forbløffende resultater:

  • Der er 3,8 milliarder brugere af sociale medier i verden lige nu. Med 2,7 milliarder har Facebook de klart fleste.
  • 82 procent af de adspurgte i 47 lande – herunder Danmark – synes, at de bruger for meget tid i de sociale medier.
  • 66 procent bruger sociale medier til at holde kontakt med familie og venner. Denne trend er blevet kraftigt forstærket i år, hvor Corona har tvunget mange til at blive i eget hjem.
  • 61 procent læser nyheder og artikler og bruger dermed de sociale medier som en online avis.
  • 54 procent har ikke andet at bruge tiden på end at trille rundt i sociale medier.
  • 79 procent fortæller, at de sidder mere end syv timer om ugen foran skærmen med sociale medier i billedet.
  • 30 procent siger, at de går glip af den seneste sladder, hvis de holder sig væk fra de sociale medier.

Analytikerne fra OnBuy.com har leget med deres mange tal og omregnet dem til, hvor mange dage og timer mennesker i de 47 lande bruger i sociale medier gennem deres liv.

Det har man gjort ved at sammenholde det daglige timetal med den gennemsnitlige livs-forventning i hvert at landene. Nogle steder bliver folk meget gamle som f.eks. i Japan, mens de dør unge i Nigeria eller Filippinerne.

Her ses et udvalg af lande og deres befolkningers tidsforbrug i de sociale medier. (Infografik: OnBuy)

 

Beregningerne viser, at en dansker bruger 45.826 timer af sit liv i de sociale medier. Det svarer til 1.909 dage eller 5,2 år!

Det lyder måske af meget, men er ikke særligt meget på verdensplan. Faktisk giver det kun en global 40. plads.

Kun i Tyskland, Schweiz, Japan, Østrig og Sydkorea er interessen for at bruge sociale medier lavere end i Danmark.

Helt vilde i varmen er de til gengæld ude i Filippinerne. Her bruger en gennemsnitlig borger 102.054 timer af sit liv i sociale medier. Det er 4.252 dage eller 11,6 år.

Forklaringen er måske, at mange filippinoer arbejder i udlandet. De unge kvinder som aupairs i f.eks. Danmark, og mange mænd som søfolk. Deres bedste kontakt til familien foregår via sociale medier.

Helt i top af OnBuys liste ligger Colombia, Brasilien og Kenia sammen med Filippinerne. Alle har et tidsforbrug i sociale medier, der er dobbelt så højt som danskernes.

I kan se et udvalg af lande og deres forbrug af sociale medier i infografikken, der ledsager denne artikel. Men jeg kunne lige fremhæve et par yderligere og velkendte lande:

  • Sverige – 2.272 dage
  • USA – 2.463 dage
  • Australien – 2,214 dage
  • Tyskland – 1.642 dage
  • Holland – 1.642 dage
  • Emiraterne – 3.499 dage
  • Kina – 2.576 dage
  • Japan – 970 dage

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus bliver Cyberpunk