B&O får tv i mellem-størrelse

Så meget tid bruger vi i sociale medier

(Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

Har du nogensinde spekuleret på, hvor længe om dagen du beskæftiger dig med Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin. Snapchat, TikTok eller WhatsApp?

Eller har du nogensinde talt, hvor mange timer du er på internet hver dag. Om du går online via mobilen, pc’en derhjemme, bruger tv til at surfe osv.

Her på Leifshows kan jeg give dig nogle af svarene. Nye analyser afslører nemlig en masse om menneskers digitale jeg. Både i Danmark og i alverdens andre lande.

Lad mig indlede med de sociale medier: Da skuffer danskerne en smule, hvis målet er at tilbringe mest tid på Facebook og co.

Med en time og 33 minutter om dagen ligger vi langt under det globale gennemsnit på to timer og 22 timer.

Danmark er ikke med i denne infografik fra www.statista.com , men til orientering bruger hver dansker en time og 33 minutter i sociale medier om dagen.

Til sammenligning bruger en filippiner tre timer og 50 minutter i sociale medier på en typisk dag i 2020.

Det viser en analyse fra Global Web Index (GWI), der har interviewet 676.000 internet brugere i alderen 16 til 64 år fra 46 lande.

I USA, hvor begrebet sociale medier stammer fra, er den gennemsnitlige bruger ”på” i to timer og otte minutter.

Englænderne bruger i gennemsnit lidt mere tid i sociale medier end danskerne, mens tyskerne er der 13 minutter kortere om dagen.

Ikke uventet er interessen for sociale medier størst i udviklings-landene. Her er fænomener som smartphones og mobile internet stadig ret nye. Vi andre har jo kendt til dem i over 10 år.

På grund af Corona krisen er vores daglige forbrug af sociale medier i stigning igen. Forbruger var ellers fladet ud i de fleste europæiske lande i de seneste par år. (Foto: Tracy Le Blanc / Pexels)

Væksten drives af de unge mellem 16 og 24 år, som der også er relativt mange af i Afrika, Asien og Latinamerika. I Europa er den typiske bruger af sociale medier ældre.

Det ses også af, at platforme som TikTok, Instagram og Snapchat er på fremmarch globalt, mens ”de gamle” sociale medier som Facebook, Twitter, Linkedin og WhatsApp sidder solidt hos europæerne.

Men tilbage til os danskere. Ifølge analyse-firmaet We Are Social og software-værktøjet Hootsuite ser en typisk danskerne således ud:

  • Han eller hun er online i fem timer og syv minutter i døgnet.
  • Vi bruger sociale medier i en time og 33 minutter.
  • Vi ser tv i tre timer og tre minutter om dagen.
  • Vi lytter til streamet musik i en time og seks minutter.
  • Og vi bruger en spillekonsol i 34 minutter i døgnet.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

B&O får tv i mellem-størrelse