Små Chromebooks stormer frem

Kan I huske Braun?

(Foto: Braun)

Engang for 50 år siden var det tyske mærke Braun lige så kendt for sit rene og lækre design som danske Bang & Olufsen.

Både B&O og Braun lavede ikoniske stereo-anlæg og højttalere, men hvor danskerne satsede stærkt på tv, gik tyskerne mere i retning af barber-maskiner, ure, lommeregnere og køkken-apparater.

Desværre er begge virksomheder i dag kun en skygge af sig selv. Dog heldigvis med nogle stjerneskud ind imellem.

Lige nu er det Brauns tur. Her er man gået i samarbejde med den berømte britiske mode-designer Paul Smith for at genoplive en række Braun klassikere i et moderne og tidssvarende outfit.

Resultatet er et limiteret antal ure til væg, bord og håndled, som bærer det typiske Braun præg. Klassiske sorte farver og analoge urskiver, der er lige så meget kunst som tidsvisere.

Den britiske mode-legende Paul Smith har lånt lidt af sin kreativitet til Brauns klassiske ure. (Foto: Paul Smith)

 

Det rent sorte med en smule hvidt er Brauns farve-sprog. Urviserne og dato-indikatorer i flere kulører er så typisk Paul Smith.

Han kommer jo trods alt fra beklædnings-verdenen, selvom han i de senere år har lånt og solgt sit navn til mange andre ting som f.eks. New Balance sneakers, rejsekufferter, Rapha cykeltøj, skrivepenne, Landrovers eller vinflasker.

Samarbejdet har bl.a. frembragt en smart gammeldags ting som et BC02 rejse-vækkeur. Sammen med BC17 væguret går designet i en lige linie tilbage til 80’ernes berømte Braun produkter.

Den tredje nyhed er armbåndsuret BN0032 Classic, der er til dem, som absolut ikke vil gå med  smartwatch. Uret udstråler Brauns nøgle-budskaber om funktionalitet, æstetik og kvalitet.

De tre nye Braun ure kommer på markedet sidst i november. Lige i rette tid til julegaver. Armbåndsuret skal koste 237 USD eller ca. 1.500 kroner. Væguret skal man betale 79 dollars for (ca. 500 kroner), mens rejse-vækkeuret kan købes for 39 dollars eller ca. 250 kroner.

(Foto: Braun)

Lige til sidst et par år om Braun:

Det tyske firma stammer tilbage fra 1923, hvor Max Braun begyndte at producere dele til radioer.

I 1950’erne kom Brauns mest kendte produkt – den elektriske barber-maskine. Ti år senere kom så stereo-anlæg, kameraer og dias-projektorer.

I 1982 blev Braun købt af Gillette, som dermed havde både vådbarbering og elshavere i hus. Gillette har siden 2005 været del af den gigantiske Procter & Gamble koncern.

P&G ejer fortsat Braun, men har solgt licensen til at producere køkken-apparater og kaffemaskiner under Braun navnet til den italienske kaffe-specialist De’Longhi….

(Foto: Braun)

(Foto: Braun)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Små Chromebooks stormer frem