Hvor meget tid bruger I på at spise maden?

Elcyklen skal da kunne foldes

Ducati Urban-E. (Foto: Ducati)

Normalt forbinder man italienske Ducati med kraftige motorcykler i luksus-klassen. Ducati betragtes af mange som to-hjulernes svar på Ferrari.

Om det skyldes, at ledelsen af Ducati fabrikkerne trænger til mere motion – eller forklaringen er, at Ducati nu om dage er ejet af VW koncernen – skal jeg ikke kunne sige. Men Ducati er altså begyndt at satse på elcykler ved sin af de store kværne.

Ducati fik første gang motorbranchens traditionalister til at løfte øjenbrynene, da man i 2018 viste prototypen på en sej mountain-bike med elmotor.

Den blev så suppleret midt i juli med en mere ”civil” udgave til brug i byen. Ducati e-Scrambler hedder den, og flot ser den ud.

For to år siden vakte Ducati opsigt ved at vise sin første cykel – en mountain bike med elmotor. For 14 dage siden blev den suppleret med denNE e-Scrambler til brug i byen. (Foto: Ducati)

Prisen minder bare om Ducatis for motorcykler. Med andre ord er den høj – 3.700 euro eller omkring 28.000 danske kroner.

Når man skal være helt ærlig, har Ducati ikke udviklet sine elcykler helt alene. De har fået assistance fra italienske Thok E-bikes, hvilket absolut ikke skal opfattes som et handicap. Thok cykler kører også rundt med et flot ry.

Ducati kommer så nu med en tredje bølge elcykler. De har det særlige, at de kan foldes sammen på midten og derfor kan nemmere transporteres rundt i bilers bagagerum eller i toget.

Ducati vil sælge dem via sit livsstils-brand Centro Stile Ducato. Sikkert en god idé, fordi de små elcykler kunne sagtens blive et trendy hit i mangen storby.

Berømte Italdesign Guigiaro tegner ikke kun sportsvogne, men også elegante elcyvkler. Her ses, hvordan batteriet på Ducato Urban-E ligner en bexzintankt – og forlygterne er integreret i forgaflen. (Foto: Ducati)

De passer både til den travle forretningsmand og -kvinde i italienske jakkesæt og mere afslappede cyklister iklædt de rigtige mærkevarer.

Ducati undlader at fortælle mange tekniske detaljer om de elektriske foldecykler. Vi får ikke noget at vide om vægten, prisen, anvendte komponenter – og hvornår cyklerne kan købes.

Alle tre er bygget i letvægts-aluminium og designet, så de slet ikke ligner elcykler. Ikke noget med motorer og klodsede batterier, der forstyrrer de elegante linier.

Urban-E er nok den mest stilige af Ducati nyhederne. Den er nemlig tegnet af det berømte Italdesign Giugiaro, der har mange smukke sportsvogne på sin samvittighed.

Ducati Scrambler SCR-E er lidt mere rå i desgnet. Som sidste søskende kan elcyklen foldes sammen på midten. (Foto: Ducati)

 

Guigiaro har bl.a integreret LED for- og baglygter i stellet. LCD-displayet er tilsvarende blevet en del af selve styret.

Ducati Urban-E kører på tykke 20 x 4 tommers dæk med Kevlar forstærkning, som skal gøre punkteringer meget sjældne, selvom man kører på ujævn vej.

Batteriet på 378 Wh er smukt integreret i den kurvede del af øverste stelrør. Det giver mindelser om en motorcykel benzintank. Hvor langt cyklen kører på en opladning, oplyser Ducati ikke.

Foldecykel numero due er SCR-E, der skal sælges som en Ducati Scrambler. Den har samme dæk og forgaffel med affjedring som Urban-E, men virker lidt mere rå i designet.

Hvis man vil hase en minicykel, der er en mountain bike og kan trqnsporteres let rundt, kunne Ducatis Scrambler SCR-E Sport være det rigtige. (Foto: Ducati)

Baglyset sidder f.eks. som en del af saddelpinden og tænder/slukker automatisk styret af en lys-sensor i LCD-displayet.

Med 374 Wh er batteriet en smule mindre. Det kan give en rækkevidde på 70 kilometer, hvis man selv bruger pedalerne lidt under køreturen.

Den tredje folde-nyhed – Ducati Scrambler SCR-E Sport – henvender sig til folk, der gerne vil cykle i terrænet.

dring både for og bag og monteret med hurtigere dæk kan den lidt mere end sine to søskende. Rækkevidden er 80 kilometer på en opladning.

SCR-E og SCR-E Sport skulle være i butikken hos Ducati forhandlere nu. Desuden kan de købes via italienske MT Distribution. Den Italdesign tegnede Urban-E dukker op i oktober….

Her kan man se, hvordan Ducati elcyklen kan klappes sammen på midten. Urban-E modellen er tegnet af Italdesign Guigiaro. (Foto: Ducati)

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvor meget tid bruger I på at spise maden?