Hos Porsche passer ur og bil

Så dominerende er Facebook og co.

Selvom Facebook og dets grundlægger og topchef Mark Zuckerberg er rendt ind i stærk modvind fra annoncører på det seneste, er imperiet omkring ”fjæset” fortsat klart dominerende i markedet for sociale medier.

Facebook er nemlig meget mere end Facebook, som over 70 procent af danskerne benytter hver dag. Facebook er også Instagram, Whatsapp og Messenger.

Facebook alene bliver nu om dage brugt af over 2,5 milliarder mennesker om måneden. Det er mere end hver tredje person over 13 år på denne klode. WhatsApp er oppe på over to milliarder, mens Messenger har passeret den første milliard.

Hvad de færreste er opmærksomme på i vores del af verden, er, at kineserne er hastigt på vej i hælene på Facebook. Tencent, der står bag  sociale medier som WeChat, Qzone og QQ, er også ved at nærme sig de 2,5 milliarder brugere. Men det er tilsammen, hvor Facebook har over seks milliarder.

(Infografik: Statista.com)

Det specielle er, at Facebook og Tencent deler verden op i mellem sig. Facebook er forbudt i Kina – ligesom andre vestlige sociale medier som Twitter eller YouTube, mens WeChat, Weibo og andre kinesiske services har deres styrke i netop Kina. Kun kinesiske TikTok er udbredt i Europa og USA.

Hvad alle disse sociale medier dog har til fælles, er deres enorme popularitet hos annoncører og reklame-branchen. Ikke kun på grund af deres hundreder af brugere hver dag, men også takket være deres evne til at målrette specielle grupper af mennesker – baseret på deres likes, nedad vendte tommelfingre og tidligere adfærd online.

Annonce-omsætningen i de sociale medier er vokset voldsomt i de senere år. I år ventes den at passagere over 98 milliarder US dollars eller ca.   kroner. Omsætningen er ikke påvirket væsentligt af Corona krisen. Tværtimod bruger mange mennesker sociale medier mere i denne tid, hvor de er fanget derhjemme og ikke må gå uden for en dør på grund af smittefaren.

Alligevel må den nuværende situation irritere Facebook og Mark Zuckerberg ganske meget. Ligesom alt lignede et nyt rekordår, er Facebook ramt af en reklame-blokade, fordi det sociale medie har svært ved at holde styr på, hvad dets brugere skriver.

(Foto: jon Tyson / Unsplash)

Over 170 kendte firmaer og annoncører er gået med i ”Stop Hate for Profit” boykotten, der vil fremhæve de skadelige virkninger i hadetale på internet. Blandt de mest kendte mærker er Unilever, HP og Coca-Cola.

Facebooks store problem er, at det ser ud, som om hadetalerne har samlet sig netop i dette sociale medie – og at Facebook har fungeret som en sikker havn for hadegrupper, racister og andre former for målrettet chikane.

Ifølge en ny analyse fra YouGov og Anti-Defamation League i USA fortæller 77 procent, at de har været offer for chikane og forfølgelse mindst én gang på Facebook. Det er 21 procent flere end i 2019 – og langt flere end Twitter. Her har ”kun” 27 procent oplevet at blive generet med hadetale, mobning osv.

Totalt set har 44 procent af amerikanerne oplevet hadetale på internet i de seneste 12 måneder. Blandt ofrere blev over halvdelen – 55 procent – forfulgt på grund af deres politiske synspunkter.

Hadetale bliver mere og mere udbredt i de sociale medier i USA. (Infografik: Statista.com)

35 procent siger, at det skyldes deres udseende og fremtoning –  f.eks. hudfarve. Det er 14 procent flere end sidste år.

Blandt de forfulgte i USA er bøsser og lesbiske – samlet under fælles-betegnelsen LGBTQ+ – de hårdest ramte. Her i 2020 har to af tre været udsat for hadetalen online – 65 procent.

Hadetalen går nogenlunde lige meget ud over amerikanske kvinder og mænd. 47 procent af hankøn og 42 procent af hunkøn oplyser, at de har mærket en eller anden form for online chikage i år….

(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hos Porsche passer ur og bil