Bedre styr på biken og dig selv

App Store skaber 3,5 billion kr. i omsætning

Alle ved vel, at Apple er blandt de mest værdifulde virksomheder i verden – både målt i mærkevare-værdi og aktiekursen på børsen. Hver gang, Apples navn bliver nævnt i business-mæssig sammenhæng, lægger man ni nuller bagefter. I hvert fald, når vi taler danske kroner.

Alligevel vil det nok forbløffe en masse mennesker, når de hører, hvor vigtig Apples App Store er for verden. Sidste år genererede App Store øko-systemet en omsætning på 519 milliarder US dollars. Det er ca. 3,5 billioner kroner.

Med øko-system menes ikke kun salget af apps og software til iPhone, iPad og Mac, men også betaling til app-udviklere, omsætning i fysiske tilbehørs produkter samt reklame-indtægter fra app’en.

Langt den største del af salget kommer via salget af fysiske produkter og tjenester – nemlig 413 milliarder dollars. 61 mia. henter Apple ind fra digitale services og produkter. De resterende 45 milliarder skabes af app markedsføring.

(Illustration: Apple)

Under kategorien fysisk produkter og services er apps til handel via mobiltelefoner langt den største omsætning. Detail-handel udgør 268 af de 413 milliarder dollars.

Detail-apps omfatter både dem, der digitalt repræsenterer kendte butikker og kæder som f.eks. Coop eller BilkaToGo – samt virtuelle markedspladser, der sælger fysiske varer. Online supermarkeder er ikke talt med, da de har deres egen kategori i undersøgelsen.

Apple plejer at være meget karrig med sine salgstal og regnskabs-oplysninger. It-giganten afslører kun, hvad børsreglerne foreskriver som et minimum. Resten må markeds-analytikere selv regne sig til.

De nye omsætningstal for App Store kommer da heller ikke fra Apple selv, men fra konsulent-firmaet Analysis Group. Økonomerne herfra må dog have ramt så rigtigt, at Apple i dag har udsendt en pressemeddelelse med deres resultater.

(Infografik: Apple)

Undersøgelsen viser også, at Apples direkte betaling til app-udviklere kun udgør en brøkdel af den samlede omsætning i App Store. Apple selv modtager provision fra salget af apps, varer og tjenester.

Andre typer apps til mobil handel kommer f.eks. fra rejsebranchen. Rejse-apps fra f.eks. momondo eller DSB skabte en omsætning på 57 milliarder dollars i App Store sidste år.

Transport-relaterede apps i stil med de danske Taxa 3 x 35, GoMore eller GreenMobility bidrog med en omsætning på 57 milliarder USD.

Endelig fodrede apps til madbetaling Apples online-butik med 31 milliarder dollars. Det svarer til knap 209 milliarder danske kroner.

Omsætning fra digitale varer og tjenester udgjorde 61 mia. dollars. Det er her, at apps til f.eks. til musik- og video-streaming, fitness, uddannelse, e-bøger og lydbøger, nyheder og magasiner samt dating-tjenester gemmer sig.

(Foto: Mohamed Hassan / Pixabay)

Computer- og mobil-spil var den type app, der blev downloadet mest i 2019. De ligger også i kategorien digitale varer og services.

Endelig henter Apple enorme indtægter fra et område, som de fleste nok ikke er så opmærksomme på – nemlig reklamer. Mere præcis de såkaldte in-app reklamer. I alt kom 45 milliarder dollars herfra.

44 procent af reklame-pengene hentes via spil. Andre områder er gratis apps til f.eks. Twitter og Pinterest eller apps fra aviser, magasiner, online fora eller tv-stationer.

Apples App Store så dagens lys i 2008 – altså året efter, at den første iPhone blev præsenteret. I dag besøger 500 millioner mennesker om ugen den store online-butik, der har næsten to millioner forskellige apps på hylderne….

(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bedre styr på biken og dig selv