Surface Go bliver voksen (opd)

Hvad bruger du dine øretelefoner til?

Man køber vel øretelefoner og hovedtelefoner for at lytte til musik – ikke sandt? Måske de små øretelefoner, fordi man også gerne vil have en chance til at høre, hvad der sker i verden omkring en. Desuden er de små øretelefoner jo smarte, når man taler i håndfri telefon.

En ny europæisk undersøgelse afslører nu, at mange af os har helt andre formål og vaner, når vi køber trådløse øretelefoner:

50 procent spiller f.eks. slet ikke musik i dem. De bruger øretelefonerne som ørepropper, der er gode til ignorere mennesker omkring sig.

Piger er lidt værre til den personlige isolation. 54 procent af de unge kvinder bekræfter, at de bruger deres øretelefoner til at holde verden væk. Det siger kun 45 procent af drenge og mænd.

Halvdelen bruger trådløse øretefoner, fordi de vil have ro til at tænke eller sove. (Foto: JBL)

Andre 28 procent beholder deres øretelefoner i, mens de er ude at spise middag med andre. Det lyder som en dårlig bordskik ligesom at have mobiltelefonen liggende fremme ved siden af tallerken og vinglas.

52 procent af de 14- til 35-årige, at de vil lede efter en mistet øretelefon, hvis den f.eks. faldt i en mudderpøl eller et svømmebad. Hver tredje – 35 procent – ville sågar forsøge at fiske den op fra toilettet.

Den skægge undersøgelse er lavet af den store amerikanske højttaler- og hovedtelefon-specialist JBL. Fabrikanten ville gerne kende til adfærden hos det publikum, der køber de stadig mere populære små øretelefoner, der på amerikansk også kaldes TWS -Total Wireless Systems.

Tilsyneladende findes der nogle uskrevne regler, som overholdes af de unge, der nærmest bor i deres mobiltelefoner. Høflighed eksisterer skam stadig:

JBL har bl.a. udviklet trådløse øretelefoner, der ligner Apples AirPods i designet, men har en bedre lyd. Desuden fås JBL’s øretelefoner i flere farver som f.eks. pink og blå. (Foto: JBL)

Således tager 85 procent deres øretelefoner ud for at tale med venner. Endnu flere – 89 procent – gør det, når de kommunikerer med deres familie. Omvendt vil de nok ikke høre halvdelen af, hvad der bliver sagt. Og en øretelefon er ikke et høreapparat, selvom de to rent teknisk er nært beslægtede.

Analysen fra JBL viser også, at den yngste Generation Z – det er dem mellem 10 og 24 år- er mere tolerant end deres forgængere i Generation Y. De kaldes også for Millenials og har fødeår mellem 1981 og 1995:

Næsten halvdelen af Generation Z – 48 procent – vil gerne dele den ene øretelefon med en anden person – f.eks. ens bedste ven eller veninde. Hos de lidt ældre vil kun 36 procent være fælles om  lytte-oplevelsen.

Generation Z bliver heller ikke så ofte sur over at blive afbrudt, når den bærer øretelefoner. Helt anderledes med Generation Y: Når de bærer øretelefoner, er det ensbetydende med, at de ikke vil forstyrres….

(Indledningsfoto til artiklen: AudioExpress)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Surface Go bliver voksen (opd)