Huawei ikke længere bedste fotomobil

To milliarder bruger nu WhatsApp

Da Facebook i februar for seks år siden meddelte, at nu ville man købe meddelelses-platformen WhatsApp for svimlende 133 millioner kroner, var mange branchefolk meget i tvivl.

De mente, at Mark Zuckerberg og co. havde fået storheds-vanvid og bare købte op, fordi der var så mange penge i kassen. Om der var ræson i opkøbene, var mindre vigtigt.

Tvivlerne så helt forkert. WhatsApp passede perfekt ind i Facebooks strategi, der efterhånden har spredt sig ud på fire platforme – alle med stor succes: Facebook selv, WhatsApp, Instagram og Messenger.

Danmark er sjovt nok et af WhatsApp’s svageste lande, men tag bare et kig på vores naboer. I Tyskland, England og Sverige er WhatsApp er megasucces. Det er app’en bestemt også på verdensplan, hvor den nu er tæt på at true sin egen ejer i popularitet.

I februar 2014 købte Facebooks WhatsApp med 465 millioner månedlige brugere worldwide. Facebook selv havde den 1,2 milliarder. Siden er WhatsApp vokset meget hurtigere og har fire-doblet sin størrelse.

(Infografik: Statista.com)

Nu har WhatsApp passeret to milliarder aktive brugere, der kigger ind mindst én gang om måneden. Facebook selv har 2,5 milliarder. Ingen andre sociale medier kommer bare i nærheden af de to – hverkens Facebooks egen Instagram eller de store kinesiske netværk.

I dag er der ingen finansfolk, der stiller spørgsmålstegn ved, at Facebook brugte over 140 milliarder kroner (20 mia. USD) på at købe WhatsApp og Instagram.

Andre mennesker – og de sidder bl.a. i EU og i USA’s parlament – mener til gengæld, at Facebook har vokset sig alt for stor og magtfuld: Hver eneste dag året rundt klikker 2,26 milliarder mennesker sig ind på en af Facebooks fire platforme.

Frygten for et de facto monopol i hænderne på Mark Zuckerberg får nu risikoen for et statsligt indgreb til at vokse. Mange mener, at Facebook skal deles op i fire uafhængige selskaber, der ikke må integreres med hinanden, sådan som Facebook har planer om via en fælles teknisk platform for Messenger, Instagram, WhatsApp og Facebook.

Har vi hørt den historie før? Ja da – den er sket to gange før i USA’s historie. Først, da olieselskaberne blev splittet op i syv for godt hundrede år siden. Senere skete det samme med USA’s teleselskaber….

(Indledningsfoto til artiklen: Rachit Tank / Unsplash)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Huawei ikke længere bedste fotomobil