Ford viser smart cyklist jakke

Spotify satser stærkt på podcasts

Det går rigtig godt for Spotify. Den svenske musik streaming tjeneste er nu oppe på 124 millioner betalende medlemmer og i alt 271 millioner lyttere om måneden. Der kommer fortsat flere musik-elskere til Spotify hver eneste dag, men lige nu skal der satses på podcasts fremfor melodier.

Spotify har netop overtaget “The Ringer”, der er et populært online mediehus med speciale i sport og kultur. Formålet er bl.a. at sikre sig godt indhold til podcasts.

Sidste år var Spotify også på stor-indkøb af podcasts. Da investerede svenskerne i produktions-selskaberne Anchor, Gimlet og Parcast. Med Spotifys appetit på podcasts kommer der uden tvivl endnu flere opkøb senere i 2020.

(Infografik: Statista.com)

Spotify offentliggjorde sine seneste regnskabstal i går. De dækker fjerde kvartal af 2019 og viser, at antallet af aktive brugere pr. måned er gået frem med 31 procent. Skaren af betalende abonnenter er tilsvarende vokset med 29 procent.

Spotifys omsætning steg med 24 procent sammenlignet med samme periode året før. Bundlinien blev forbedret med 19 procent, men musik-tjenesten giver stadig underskud.

Podcasts skal være med til at give sorte tal for første gang hos Spotify. Når man ser på den reklame-omsætning, de dygtigste podcastere kan generere, har Spotify formentlig fat i den lange ende.

Af Spotifys regnskab fremgik f.eks, at antallet af afspillede podcast timer er steget med 200 procent. Desuden kan Spotify se, at gode podcasts lokker flere mennesker i hus, som ikke tidligere fra kunder i butikken.

Podcasts er Spotifys hurtigst voksende forretningsben. (Foto: Csaba Nagy / Pixabay)

”The Ringer”, som Spotify netop har købt, er grundlagt af den tidligere stjerne-reporter Bill Simmons fra sports-tv-kanalen ESPN.

Købet af “The Ringer” forvandler på sin vis Spotify til et mediehus. Ikke kun til afsender af 30 forskellige podcasts om sport og sportsgrene.

Måske det ligefrem er meningen hos Spotify at gå andre internet-giganter som Facebook, Apple, Google og Amazon i bedene, som alle har taget samme vej….

(Indledningsfoto til artiklen: Fixelgraphy / Unsplash)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ford viser smart cyklist jakke